W 2011 roku dyskonty rosły najszybciej, delikatesy z mniejszą dynamiką

Autor: dlahandlu.pl 9 lutego 2012 12:20

Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem fakt, że najszybciej w 2011 roku pod względem przychodów rósł segment sklepów dyskontowych. Cztery kluczowe sieci wzbogaciły się w 2011 roku o ponad 300 placówek. Tym samym Polacy mają do dyspozycji już ponad 2 600 dyskontów, czyli 13 proc. więcej niż w poprzednim roku. To głównie zasługa Biedronki, która odpowiada za blisko 3/4 otwarć. Ale pozostali gracze też rozwijają się w mocnym tempie - mówi Dominika Kubacka, analityk handlu detalicznego w PMR Publications.

Jeżeli do tego dodać dobre wyniki już działających sklepów, to mamy obraz dynamicznego segmentu, w którym wszystkie sieci rosną dwucyfrowo. W dodatku, zmiany w segmencie nie ograniczają się do silnej ekspansji. Kluczowe sieci remodelują swoją strategię działania, przenosząc powoli nacisk z niskich cen na szeroko pojętą jakość, do której starają się przekonać klienta, co jest szczególnie widoczne w przypadku działań Biedronki i Lidla.

Supermarkety w 2011 r. rosły w Polsce nieco słabiej niż dyskonty, chociaż nadal dwucyfrowo. W TOP 15 sieciach supermarketowych pod względem przychodów, w ubiegłym roku przybyło ponad 330 placówek, dla porównania w 2010 r. niespełna 300. Relatywnie patrząc, jest to w zasadzie podobna skala ekspansji jak w poprzednich latach, na poziomie ok.13 proc. r/r. Na wyniki segmentu wpłynęło wyraźne spowolnienie wśród sieci delikatesowych, w tym restrukturyzacja i zmiana koncepcji handlowej w sieci Bomi.

Wolno, ale nadal przybywa hipermarketów, pomimo że takie sieci jak Real, Auchan, czy E. Leclerc w 2011 r. wstrzymały się z inwestycjami w ekspansję tego formatu. Na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 400 wielkoformatowych sklepów ogólnospożywczych, czyli przybyło 20 nowych obiektów, głównie pod szyldami Tesco (Tesco Extra), Kaufland, czy Carrefour. Według naszego raportu „Handel detaliczny artykułami
spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014", w 2011 r. hipermarkety po raz pierwszy straciły prymat wśród
nowoczesnych kanałów dystrybucji, przynosząc mniejszy obrót niż supermarkety czy sklepy dyskontowe. Obecnie udział hipermarketów w rynku
stabilizuje się.

Nadal szybko przybywa sklepów convenience, chociaż mniej dynamicznie niż w poprzednich latach - dodaje Dominika Kubacka, analityk handlu detalicznego PMR Publications.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    2,60

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9201