W 2015 roku w Polsce działało 50 parków handlowych o łącznej powierzchni 950 000 mkw.

Autor: dlahandlu.pl 28 grudnia 2015 11:37

Rynek centrów handlowych w Polsce jest coraz bardziej nasycony. Według danych firmy Cushman & Wakefield w 2015 roku w kraju przybyło w sumie ok. 560 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Znaczna jej część (blisko 40%) przypadła na główne aglomeracje. W ostatnich latach deweloperzy szukający niszy na rynku centrów handlowych koncentrowali się na miastach poniżej 50 tys. mieszkańców - wskazuje Tomasz Lipiński z działu powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.

W tego typu ośrodkach miejskich powstały galerie handlowe lub mniejsze obiekty, takie jak parki handlowe lub obiekty typu convenience. Przykładem mogą być takie obiekty, jak Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim, park handlowy Multishop w Sochaczewie, Dekada Brodnica, Stop.Shop.Żary, MYBOX Oława, czy Centrum Zakupów Czerwionka Leszczyny.

Obecnie w mniejszych miejscowościach powstają kolejne inwestycje, m.in. park handlowy Multishop w Jarocinie i park handlowy Cydr w Radzionkowie. Wśród deweloperów realizujących z powodzeniem inwestycje w małych miastach można wymienić takie firmy, jak: Immofinanz (parki handlowe Stop.Shop.), Eyemaxx Development (parki handlowe MyBox), Napollo (Centrum Zakupów), Retail Concept (parki handlowe Karuzela), Dekada Realty (obiekty Dekada). Na omawianych rynkach aktywni są także lokalni przedsiębiorcy. Ich atutem jest doskonała znajomość specyfiki danego miasta, potencjału zakupowego oraz potrzeb klientów. We współpracy z firmą doradczą zajmującą się komercjalizacją są w stanie stworzyć obiekt handlowy, który spełni oczekiwania najemców oraz społeczności lokalnej.

Według danych firmy Cushman & Wakefield w 2015 r. w Polsce działało 50 parków handlowych o łącznej powierzchni 950 000 mkw.

Z perspektywy inwestora i dewelopera najważniejszym czynnikiem decydującym o atrakcyjności projektu deweloperskiego jest lokalizacja. Kwestię lokalizacji należy rozpatrywać w skali makro i mikro. Z jednej strony (w skali makro) widzimy potencjał małych miast, w których brakuje nowoczesnej powierzchni handlowej, siła nabywcza konsumentów jest odpowiednio wysoka i poziom bezrobocia nie odstrasza potencjalnych inwestorów. Bierzemy pod uwagę nie tylko samą wielkość miasta, lecz także strefę oddziaływania danego obiektu handlowego. Ma to istotny wpływ na potencjał zakupowy danej lokalizacji. Szacując potencjał małych miast, należy zwracać uwagę na bieżącą i planowaną podaż obiektów handlowych w okolicy. W sytuacji, gdy w danej miejscowości działa już galeria handlowa, decyzja o budowie parku handlowego musi zostać poprzedzona szczegółowymi badaniami rynku. Nowy park handlowy może stanowić uzupełnienie oferty galerii handlowej lub też być alternatywą zakupową dla mieszkańców dużego osiedla. W ocenie opłacalności budowy parku handlowego pomogą specjaliści z firmy doradczej zajmujący się analizami rynku, jak również specjaliści ds. komercjalizacji.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,80

  • Min

    2,86

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9988

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane