W handlu mężczyźni zarabiają o 28 proc. więcej od kobiet

Autor: PAP 11 grudnia 2015 19:47

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w październiku 2014 r. wynosiło ponad 4,1 tys. zł, a przeciętne wynagrodzenie godzinowe blisko 23 zł brutto - poinformowało GUS. Mężczyźni zarabiali średnio o ok. 770 zł więcej od kobiet.

Dane pochodzą z badania "Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2014 r.". Zastępca dyrektora w departamencie badań demograficznych i rynku pracy w GUS Hanna Strzelecka wyjaśniła, że taka analiza jest przeprowadzana co dwa lata, a pełne dane zostaną opublikowane w przyszłym roku.

Badanie realizowane było w przedsiębiorstwach, które zatrudniały powyżej 9 osób, objęło blisko 30 tys. podmiotów (ponad 730 tys. pracowników).

Jak wynika z badania, przeciętne wynagrodzenie w październiku wyniosło 4107,72 zł. Najczęściej miesięczne wynagrodzenie otrzymywane przez pracowników nie przekraczało kwoty 2469,47 zł (dotyczyło to ok. 30 proc. zatrudnionych). Połowa pracowników otrzymywała wynagrodzenie brutto do kwoty 3291,56 zł.

10 proc. najniżej zarabiających pracowników otrzymywało wynagrodzenie co najwyżej w wysokości 1718 zł. Z kolei 10 proc. najwyżej zarabiających zarabiało co najmniej 6917,23 zł.

W październiku 2014 r. miesięczne wynagrodzenie w wysokości 30 tys. zł i więcej dostawało niewiele ponad 0,22 proc. zatrudnionych, od 20 tys. zł - 0,65 proc., od 10 tys. zł - 4,01 proc., a od 5 tys. zł - blisko 22 proc.

Z badania wynika, że mężczyźni zarabiali średnio o 797,18 zł więcej niż kobiety. Różnica wyniosła 20,6 proc. W 2012 r. ta różnica wynosiła 20 proc.

Mężczyźni mieli także większe przeciętne godzinowe wynagrodzenie od kobiet. Zarabiali oni o blisko 3 zł na godzinę więcej. Godzinowe wynagrodzenie mężczyzn było wyższe od przeciętnego w gospodarce narodowej o ponad 6 proc. (ponad 1,4 zł), a kobiet niższe o blisko 7 proc. (1,56 zł).

Według wskaźnika zróżnicowania wynagrodzeń kobiet i mężczyzn (tzw. Gender Pay Gap - GPG) mężczyźni zarabiali lepiej w takich branżach jak: górnictwo (21 proc.), przetwórstwo przemysłowe (ponad 21 proc.), w handlu hurtowym i detalicznym (28 proc.), w działalności finansowej i ubezpieczeniowej (ponad 36 proc.). Kobiety więcej od mężczyzn zarabiały tylko w kilku branżach, np. w transporcie i gospodarce magazynowej (2,8 proc.), działalności administracyjnej (0,8 proc.) czy w budownictwie (ponad 11 proc.).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • bistro 2015-12-13 08:27:16

    nic dziwnego. nigdy nie spotkałem kobiety która byłaby dobrym sprzedawcą. nawet gdy chce pójść do sklepu i zapłacić za towar, to czasami wychodzę bez towaru i muszę go kupić w innym sklepie, bo kobieta wręcz uniemożliwia mi dokonanie zakupu, swoim zachowaniem. Kobiety np. mylą oszukiwanie ze sprzedawaniem. ostatnio gdy kupowałem obudowę do komórki kobieta sprzedała mi plastik mówiąc ze to metal. to samo miałem zestawem natryskowy. Miał być miedziany a drążek był plastikowy. kiedy poszedłem do fryzjera to ostrzygła mnie nierówno i udawała, ze jest ok. naprawdę człowiek musi wspiąć się na wyżyny cierpliwości, taktu, elokwencji i empatii, by móc coś kupić od kobiety i jej przypadkiem nie urazić a i to nie zawsze coś daje. tylko w ostateczności zgadzam się na obsługę kobiety.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8027

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.