W I pół. 2017 przybyło 30 tys. mkw. powierzchni handlowej. Dominowały rozbudowy

Autor: dlahandlu.pl 3 sierpnia 2017 14:45

Na koniec czerwca 2017 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej (włączając tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosły 11,2 mln m2 GLA w 480 projektach handlowych - wynika z danych Polish Retail Research Forum.

Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,5 mln m2 GLA) oraz konurbacja katowicka (około 1,15 mln m2 GLA). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (282 tys. m2 GLA).
W pierwszej połowie 2017 roku do użytku oddano jedynie niecałe 30 tys. m2 powierzchni handlowej. Podaż ta obejmowała zarówno nowe obiekty (np. Tarasy Grabiszyńskie we Wrocławiu) jak i rozbudowy istniejących projektów (m.in. Auchan w Gdańsku czy Białymstoku czy Outlet Park w Szczecinie). Na uwagę zasługuje pierwszy śródmiejski outlet, który otwarto w Rzeszowie. Outlet Graffica powstał z dawnej Galerii Graffica.
Na etapie budowy zidentyfikowano obiekty o łącznej powierzchni około 730 tys. m2. Niemal połowa z nich powinna zostać oddana do użytku jeszcze w 2017 roku. Wśród nich znajdują się obiekty o dużej skali realizowane w największych aglomeracjach, m.in. Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m2), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m2), IKEA w Lublinie (57,5 tys. m2) oraz Serenada w Krakowie (42 tys. m2).
Oprócz nowych obiektów, w wolumenie realizowanej podaży znajdują się rozbudowy istniejących projektów handlowych. W połowie 2017 r. stanowiły one 10% realizowanej powierzchni i obejmowały m.in. powiększenie Galaxy Szczecin o 17 tys. m2 czy rozbudowę CH Janki o 21 tys. m2.
Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec czerwca 2017 r. wzrósł do 4,1% (z 3,5% na koniec 2016 roku). Największy wpływ na poziom powierzchni niewynajętej w I połowie 2017 r. miało zamykanie wielkopowierzchniowych sklepów zajmowanych przez Praktikera. Do końca czerwca 2017 r. tylko niektóre z nich zostały wynajęte innym operatorom, w rezultacie w tych ośrodkach odnotowano spadek pustostanów (m.in. w Poznaniu i Wrocławiu). Sukcesywna absorpcja powierzchni zwalnianej przez sklepy sieci Alma przez innych najemców spożywczych ograniczyła poziom potencjalnego wzrostu wskaźnika.
Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Katowicach (5,9%) oraz w Krakowie (5,3%). Były to jednocześnie miasta, gdzie zaobserwowano najwyższy wzrost wskaźników spośród głównych miast. Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracja warszawska (2,6%) oraz trójmiejska (3,1%).
Wśród siedmiu rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 199 tys.-399 tys. mieszkańców największy udział powierzchni niewynajętej zanotowano w Radomiu (10,9%) i Częstochowie (6,9%), natomiast najniższy współczynnik pustostanów został zarejestrowany w Kielcach i Toruniu (po 2,6%).
W trzech miastach o populacji 150 – 200 tys. mieszkańców wskaźniki powierzchni niewynajętej utrzymywały się na relatywnie stabilnym poziomie w przedziale od 1,3% w Bielsku-Białej do 1,9% w Rzeszowie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,81

  • Min

    1,12

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8787

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.