W Polsce działa 426 centrów handlowych
W pierwszej połowie 2014 roku oddano do użytku 245 900 mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 10 nowych i 2 rozbudowane centra. W efekcie, pod koniec czerwca 2014 roku na rynku funkcjonowało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, w tym centra tradycyjne, wyprzedażowe i parki handlowe, o łącznej powierzchni najmu ponad 10 mln mkw GLA.
Dużą popularnością wśród deweloperów cieszą się małe i średnie miasta, co sprawia, że coraz więcej mniejszych ośrodków zyskuje nowoczesne obiekty handlowe, choć większość z nich nie osiągnęła pod tym względem maksymalnego nasycenia.
W pierwszej połowie tego roku tradycyjne centra handlowe (często określane jako "galerie") powstawały wyłącznie w miastach poniżej 400 000 mieszkańców, podczas gdy w roku ubiegłym dużą aktywność deweloperską odnotowywano w ośmiu największych aglomeracjach. Tradycyjne centra handlowe są nadal dominującym formatem na rynku, stanowiąc 90% jego zasobów. Biorąc jednak pod uwagę obiekty handlowe w fazie budowy, można zauważyć, że udział tych formatów maleje (85%) na korzyść parków handlowych (12%). Deweloperzy parków handlowych coraz chętniej wybierają mniejsze miejscowości, koncentrując się na niszach rynkowych, co bardziej opowiada na potrzeby lokalnych społeczności. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy liczba centrów wyprzedażowych typu „outlet" nie uległa zmianie, jednak w najbliższym czasie planowana jest budowa tego typu obiektów.
Podobnie jak zmienia się handel, również rynek centrów handlowych ulega ewolucji i dywersyfikacji. Następuje rozwój nowych formatów nowoczesnej powierzchni handlowej, które są dostosowywane do potrzeb mieszkańców i powstają coraz częściej w mniejszych miastach. - Popularne stają się obiekty handlowe zintegrowane z centrami komunikacyjnymi korzystające z ruchu naturalnie generowanego przez dworce autobusowe i stacje PKP, czy małe centra wygodnych zakupów (ang. „convenience centre") lokalizowane zarówno w ramach dzielnic mieszkaniowych dużych aglomeracji, jak i w mniejszych miastach - zauważa Kamila Wykrota, dyrektor ds. doradztwa i badań w firmie DTZ.
Otwarcia nowych centrów handlowych różnych formatów mają wpływ na średni wskaźnik nasycenia powierzchnią, który w całym kraju zwiększył się do 261mkw./1000 mieszkańców, zbliżając się do poziomu średniej europejskiej. Najbardziej znaczący wzrost tego współczynnika odnotowano w miastach regionalnych między 200 a 400 tys. mieszkańców (średnio +40 m2). Budowane obecnie nowe centra i parki handlowe wpłyną na dalszy wzrost wskaźnika nasycenia zwłaszcza w tej kategorii miast.
Jak wynika z raportu PRCH Retail Research Forum, mimo zwiększonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, średni odsetek pustostanów dla centrów handlowych w 15 największych miastach Polski obniżył się do poziomu 3%. Oznacza to, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zwiększył się stopień zagospodarowania dostępnej powierzchni handlowej przez działające sklepy. Porównywalnie, jak wskazują inne źródła, w 30 badanych miastach europejskich wskaźnik ten osiągał wartość ponad 7%. - Zarówno aktualne dane, jak również trendy są oceniane pozytywnie - twierdzi Agata Czarnecka, Associate Director, Research & Consultancy, CBRE - zwłaszcza w porównaniu ze wskaźnikami dla obiektów handlowych w USA, gdzie współczynnik powierzchni niewynajętych w centrach handlowych utrzymuje się na poziomie powyżej 11%.

WYBRANE DLA CIEBIE
- 11:21 Sklep kolonialny w Opolu kończy działalność
- 11:07 Promocje, darmowa przesyłka lub zwiększenie oferty – tym kuszą sklepy...
- 11:04 Maxima sfinalizowała przejęcie Emperii. Ma niemal 100 proc. udziałów
- 11:02 Fresco Frizzante w nowych smakach
- 10:57 Ponad 36 mln zł straty TXM za 2017 rok
- 10:54 Ćmielów i HEFRA łączą siły
- 10:43 Producenci oleju palmowego: Decyzja Iceland wprowadza konsumentów w błąd
- 10:25 Po 1 stycznia 2020 r. paczki papierosów typu slim znikną z rynku
-
Sainsbury's wprowadza specjalne opakowania, bo millenialsi boją się dotykać...
-
#NieKupujKochaj - akcja pracowników Biedronki nabiera rozpędu
-
Biedronka idzie za ciosem i kontynuuje hitową promocję
-
I kwartał w handlu – nowe przepisy oraz potyczka o pracowników i z pracownikami
-
Solidarność Tesco: Zarząd przedstawił propozycję podwyżek, nie zgadzamy się...
-
Marzec w handlu detalicznym - 10 najważniejszych wydarzeń
- 1 Dyrektor HR Tesco: Pracownicy są entuzjastycznie nastawieni do zmian
- 2 Leroy Merlin z kampanią wizerunkową skierowaną do przyszłych pracowników
- 3 Media Expert w Pasażu Tesco w Krakowie
- 4 Paweł Musiał w zarządzie Eurocashu. Odpowie za biznes detaliczny
- 5 Piotr i Paweł optymalizuje sieć. Zamyka 4 placówki
- 6 Lidl wprowadza "ciche godziny"
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »SZUKAJ PRZETARGÓW
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów, Bukowińska / Puławska BEZ PROWIZJI, 67.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Ksawerów), Puławska, 59.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Ksawerów), Puławska, 53.44 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Ochota (Stara Ochota), Siewierska, 57.00 m², sprzedam mieszkanie