W Polsce w budowie jest około 812 400 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 12 stycznia 2017 15:45

Inwestorzy z europejskiego sektora powierzchni handlowych kierują swoje zainteresowanie na rynki europejskie zlokalizowane poza głównym nurtem - wynika z raportu Savills, doradcy na rynku nieruchomości. Wartość inwestycji w sektorze powierzchni handlowych w Europie w okresie od pierwszego do trzeciego kwartału 2016 roku osiągnęła 33,3 mld euro na 15 rynkach objętych raportem Savills, co stanowi 28-proc. spadek w stosunku do rekordowych wartości z roku 2015.

Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła z 69,7 mln euro w 2005 roku do 107,6 mln euro w roku 2015, co stanowi wzrost na poziomie 54,4% przy rocznym wzroście 4,4%. Prognozy Oxford Economics na okres pomiędzy 2016 a 2025 rokiem są nadal pozytywne, lecz o mniejszym wzroście – 40,4%. Nie mniej jednak, jest to jeden z najwyższych wzrostów w porównaniu do wszystkich najważniejszych gospodarek europejskich. Długoterminowa średnia dla europejskiej piętnastki to 16,5%, a dla dwudziestu ośmiu krajów – 18,8%. 

Wolumen powierzchni handlowych w Polsce przekracza już 10,77 mln mkw., podczas gdy aktualnie w budowie jest około 812 400 m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, która ma zostać oddana do 2020 roku. Budowa nowych powierzchni koncentruje się w głównych aglomeracjach, z czego ok. 46% wybudowanej powierzchni znajduje się w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców, w tym największe nowe inwestycje jak: Posnania (Apsys) planowana na czwarty kwartał 2016 roku (otwarcie: 20 października 2016 r., pow. 98 tys. k kw.); Galeria Północna (GTC) w Warszawie (64,5 tys. m kw.), która ma zostać otwarta w 2017 roku; Wroclavia (Unibail-Rodamco) we Wrocławiu (64 tys. m kw.) planowana na 2017 rok oraz Forum Gdansk (Multi Development) (62 tys. m kw.) do oddania w 2017 roku.

Wysoki popyt na powierzchnie handlowe znajduje potwierdzenie nie tylko w niskim współczynniku powierzchni niewynajętych, lecz również w ilości nowych marek i nowych konceptów, które weszły na rynek w 2016 roku. Nowe marki preferują zwykle najlepsze i najbardziej popularne lokalizacje na otwarcie swojego pierwszego sklepu. Dla przykładu Steve Maden czy Skechers otworzyły swoje sklepy w Galerii Mokotów (Warszawa), Scoppio w Magnolia Part (Wrocław), Up8 w Rivierze (Trójmiasto, Gdynia), a U.S Polo Assn. w Manufakturze (Łódź).

Czynsze za lokale o powierzchni ok. 100 m kw. w segmencie najlepszych powierzchni handlowych są najwyższe w Warszawie. W najlepszych centrach handlowych, najemcy mogą oczekiwać czynszów transakcyjnych na poziomie 80-120 euro za m kw./mies., podczas gdy w innych miastach czynsze stanowią połowę tego, co trzeba zapłacić w najlepszych centrach handlowych w Warszawie. 

Transakcje na rynku powierzchni handlowych w pierwszym do trzeciego kwartału 2016 roku stanowiły 53% całkowitego wolumenu inwestycji. Działalność inwestycyjna była zdominowana przez pięć transakcji, stanowiących ponad 90% całkowitego wolumenu w sektorze powierzchni handlowych. Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych w Warszawie odnotowano na poziomie ok. 5,25%, podobnie jak dla dominujących centrów handlowych w głównych miastach regionalnych, i ok. 6,0% dla wiodących centrów handlowych w mniejszych miastach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane