W Polsce wzrasta skłonność do zakupów

Autor: GfK, www.dlahandlu.pl 7 marca 2017 11:08

W odróżnieniu od nastrojów społecznych, ogólny poziom nastrojów konsumenckich w Europie zanotował istotny wzrost w czwartym kwartale 2016 roku. Nastroje konsumentów badane przez GfK w 28 państwach członkowskich UE wzrosły w grudniu o 5,6 punktu, do 17,9 punktu, osiągając najwyższą wartość od stycznia 2008 roku.

W ciągu roku, pojedyncze składowe indeksu, czyli oczekiwania gospodarcze, oczekiwania dochodowe oraz skłonność do zakupów, nie rozwijały się równomiernie. W czwartym kwartale 2016 roku dominującymi tematami w Europie były wojna w Syrii, terroryzm w Europie, wybory prezydenckie w USA oraz wzrost popularności partii nacjonalistycznych w niemal wszystkich krajach Europy. Wyniki badania wskazują jednak, iż wszystkie te negatywne informacje nie wpłynęły na konsumentów. Wydaje się, że Europejczycy coraz staranniej wybierają tematy, które mogą mieć wpływ na ich codzienne życie. W efekcie, wskaźniki oczekiwań ekonomicznych i w zakresie dochodów oraz skłonności do zakupów jedynie w niewielkim stopniu zmieniały się pod wpływem ww. wydarzeń. Większą rolę odgrywały natomiast wskaźniki wzrostu gospodarczego w poszczególnych krajach. W rezultacie indeks nastrojów konsumenckich badanych przez GfK w 28 krajach UE wzrósł od września do grudnia 2016 roku o 5,6 punktu, do 17,9 punktu.

W Polsce spadają oczekiwania gospodarcze oraz dochodowe, wzrasta natomiast skłonność do zakupów
Wzrost gospodarczy w Polsce znacząco zwolnił (w trzecim kwartale), równocześnie spadły oczekiwania gospodarcze konsumentów (w czwartym kwartale). Od września do grudnia indeks nastrojów konsumenckich spadł o 7,1 punktu, z 23,7 punktu we wrześniu do 16,6 punktu w grudniu.
We wrześniu oczekiwania w zakresie dochodów osiągnęły najwyższy poziom od niemal dziesięciu lat: 42,7 punktu (w listopadzie 2007 roku wartość wynosiła 43 punkty). Wskaźnik nie utrzymał jednak tego wysokiego poziomu w czwartym kwartale 2016 roku i spadł o 12,8 punktu, osiągając w grudniu wartość 29,9 punktu.

Oczekiwania gospodarcze i dochodowe polskich konsumentów wyraźnie spadły w czwartym kwartale 2016 roku, równocześnie ich skłonność do zakupów znacząco wzrosła. Wzrost można niewątpliwie powiązać z rekordowo niskim wskaźnikiem bezrobocia, który w trzecim kwartale 2016 roku wyniósł zaledwie 6,2 proc. oraz rekordowo niskimi stopami procentowymi, które tworzą korzystny klimat do zakupu droższych produktów i usług przez konsumentów. W październiku skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 27,2 punktu, najwyższego od sierpnia 2008 roku (wówczas wyniosła 30,7 punktu). W grudniu wskaźnik ponownie spadł do 20,8 punktu, jednak nadal był o 9,3 punktu wyższy niż we wrześniu i o 14,7 punktu wyższy niż w grudniu 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8820

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane