WKG: Polska Wschodnia - El Dorado dla regionalnych firm handlowych (pełna relacja)

Autor: dlahandlu.pl 26 września 2016 12:16

WKG: Polska Wschodnia - El Dorado dla regionalnych firm handlowych (pełna relacja) Sesja "El Dorado dla regionalnych firm handlowych"

O czynnikach wpływających na rozwój gospodarki na wschodzie kraju, rozwoju handlu przygranicznego, patriotyzmie konsumenckim oraz pozytywnym marketingu i realnym wsparciu polskich przedsiębiorców rozmawiali paneliści debaty "Polska Wschodnia - El Dorado dla regionalnych firm handlowych", która odbyła się na III Wschodnim Kongresie Gospodarczym w Białymstoku.

Duże sieci jeszcze niedawno omijały Polskę Wschodnią ze względu na mniejsze zaludnienie, a co za tym idzie mniejszą siłę nabywczą, czy gorszą infrastrukturę. - W tej chwili markety wchodzą do miejscowości liczącej już 1000 mieszkańców. Zmierzono, że kiedy duzi operatorzy wchodzą do Białegostoku, siła ich oddziaływania wynosi nawet 60 km - mówił Robert Wojdakowski, właściciel Przedsiębiorstwa Handlowego MILO podczas debaty. 

Jego zdaniem lokalne sklepy umacniały swoją pozycję, bo nie było wyjścia. - Trzeba się było integrować przede wszystkim dlatego, by przetrwać, a nie konkurować. Dyskonty wchodzą do coraz mniejszych miejscowości i bardzo zmieniają układ sił na rynku. Integracja jest więc dla nas szansą, by na tym rynku pozostać. Musimy sobie radzić w ten sposób, ponieważ nie mamy wsparcia ze strony państwa, nie czujemy się traktowani równo - mówił właściciel PH Milo.

Jak te nierówności przezwyciężać? Między innym dzięki współpracy ze służbą celną. - Od dłuższego czasu staraliśmy się wskazywać podlaskim przedsiębiorcom na ułatwienia, które służba celna wprowadziła na przejściach granicznych, aby jak największa liczba podróżnych mogła się przemieszczać i kupować po naszej stronie granicy. Jednym z nich jest aplikacja stworzona przez informatyków służby celnej, która rejestruje przedsiębiorców oferujących sprzedaż towarów na dokumentach tax free - mówił podczas debaty "Polska Wschodnia - El Dorado dla regionalnych firm handlowych" na III Wschodnim Kongresie Gospodarczym Dariusz Muszyński, Naczelnik Urzędu celnego w Białymstoku Urzędu Celnego w Białymstoku.

 

 


- Od kiedy wprowadzono sprzedaż towarów na dokumentach tax free, a był to początek tego wieku, obroty naszych firm były niewielkie. W 2010 roku łączna sprzedaż towarów na dokumentach tax free w Polsce wyniosła 1,3 mld zł, w 2015 - już ponad 5 mld zł. Dla porównania – wartość eksportu na dokumentach celnych do byłych krajów Wspólnoty Państw Niepodległych wyniosła w ubiegłym roku około 42 mld zł. A zatem sprzedaż detaliczna kształtowała się na poziomie ponad 12% sprzedaży na dokumentach celnych - powiedział Dariusz Muszyński.

 

Jaki jest udział sprzedaży dużych sieci handlowych? - Wartość sprzedaży towarów na dokumentach celnych za 8 miesięcy br. to ponad 800 mln zł, ponadto 360 mln zł, czyli 30 proc.s przedaży na dokumentach celnych, stanowi sprzedaż detaliczna. Z tej kwoty 80 mln zł to sprzedaż dużych sieci handlowych, reszta to sprzedaż rodzimych, podlaskich firm - wyliczył naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku.

Robert Szczepaniak, doradca zarządu Kolportera ds. marketingu strategicznego zwrócił uwagę na kwestię promocji polskiej przedsiębiorczości.
- Nasi bezpośredni konkurenci rywalizują z nami o lokalizacje – w galeriach handlowych, na lotniskach czy w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Tu geografia nie gra roli, ale jako menedżer borykam się także z problemami rynku wschodniego. Moje spojrzenie na tę kwestię jest takie: nie walczmy z konkurencją, bo jej nie zatrzymamy, zacznijmy walczyć o klienta. To zadanie dla przedsiębiorców oraz samorządów i stowarzyszeń kupieckich - mówił Robert Szczepaniak.

Jego zdaniem sytuacja jest sprzyjająca. - Globalizacja wytworzyła w konsumentach potrzebę autonomii, niezależności. Powstaje trend powrotu do tego co bliskie, lokalne. Duże, zagraniczne koncerny nie przez przypadek mówią o polskich towarach i podkreślają swoje związki z polskim rynkiem. Dlatego firmy z polskim kapitałem powinny zawiązać inicjatywę, która będzie promować nas jako polskich przedsiębiorców i kupowanie w firmach lokalnych. Popyt na taki sposób robienia zakupów w Europie Zachodniej już funkcjonuje, a u nas się dopiero się zaczyna. Trzeba to wykorzystać. Wyjdźmy z inicjatywą kreowania mody na kupowanie w lokalnych firmach - mówił Robert Szczepaniak.

Przedstawiciel Kolportera dodał, że otwarcie na Wschód jest ważne nie tylko ze względu na potencjalnych klientów spoza Polski. - Chcemy otworzyć się na handel ze Wschodem, bo spowoduje to przypływ gotówki i wzbogacenie się społeczeństwa polskiego, co przekłada się z kolei na nasze obroty. Nasza oferta ewoluuje wprawdzie ku rozwiązaniom dedykowanym dla osób mieszkających poza granicami, np. usługa przelewów międzynarodowych, jednak zasadniczym celem jest zwiększanie potencjału zakupowego wśród Polaków, a to wiąże się z rozwojem gospodarki – podkreślił Robert Szczepaniak.

Uczestnicy debaty zastanawiali się także, jak budować społeczną świadomość w kwestii patriotyzmu zakupowego. - To trudne zagadnienie i dużo przed nami do zrobienia. Sieci zagraniczne budują wizerunek na polskości i tak też są postrzegane przez większość konsumentów. Wciąż dla większości kupujących cena jest najważniejszą determinantą. W ich świadomości Biedronka to tani polski sklep - mówiła Sylwia Olechno, dyrektor generalny Grupy Chorten.

- Nasze sklepy to sklepy z tradycją, mamy stałych klientów. Dobre zaopatrzenie, produkty świeże i obsługa są naszymi wyróżnikami. Ludzie z branży mają tego świadomość, ale większość konsumentów nie wie, że Biedronka to nie jest polski sklep. W dodatku nie taki tani, jak się konsumentom wydaje - mówiła Sylwia Olechno.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8297

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556876

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.