Wskaźnik pustostanów w centrach handlowych wynosi 3,3 proc.

Autor: dlahandlu.pl 7 października 2015 12:02

Na koniec I poł. 2015 r. w nowoczesnych obiektach handlowych w miastach o populacji powyżej 200 tys. mieszkańców zarejestrowano 230 tys. m kw. powierzchni niewynajętej. Wielkość ta przekłada się na wskaźnik pustostanów na poziomie 3,3 proc. Analiza trendów pustostanów na przestrzeni ostatnich pięciu lat wykazuje postępującą polaryzację pomiędzy poszczególnymi segmentami centrów handlowych. Wyraźnie umacnia się tendencja preferowania przez najemców obiektów o dominującej pozycji na danym rynku.

Na 9,5 mln mkw. powierzchni najmu w działających obecnie w Polsce prawie 400 centrach handlowych, niemal połowa usytuowana jest w obiektach, które są na rynku już od 10 lat albo dłużej. W tej grupie szczególnie duża jest reprezentacja centrów handlowych tzw. starszej generacji, które budowano w pierwszych latach rozwoju w Polsce rynku nowoczesnego handlu. Rosnąca konkurencja, powstawanie nowych konceptów handlowych i ewolucja zachowań konsumenckich to często dyskutowane wyzwania obecnych czasów, które weryfikują odporność i zmieniają układ sił w sektorze obiektów handlowych.

- Współczesny klient oczekuje od centrum handlowego nie tylko rozrywki, atrakcyjnego zestawu usług i najemców, ale również wysokich walorów estetycznych. Dlatego szczególnie warto zadbać o atrakcyjną aranżację części wspólnych oraz zapewnić przyjazną kolorystykę wnętrz i odpowiednie oświetlenie. Równie istotna jest modernizacja strefy food-courtowej, a także zapewnienie większej liczby miejsc do siedzenia i odpoczynku. Dopełnieniem rewitalizacji może być też wymiana posadzek i remont ścieżek prowadzących do obiektu - mówi Renata Kusznierska, dyrektor ds. wynajmu i rozwoju centrów handlowych w firmie Cushman & Wakefield.

- Warto również pamiętać, że klienci cenią innowacyjne rozwiązania. Wraz z rozwojem nowych technologii w najbliższych latach należy się spodziewać upowszechnienia nowoczesnych usług w centrach handlowych, jak np. beacony czy geolokalizacja. By lepiej sprostać wymaganiom przyszłości, warto już teraz zapewnić np. bezpłatny Internet bezprzewodowy na terenie całego obiektu, co nie generuje wysokich kosztów i pozwala klientom w pełni korzystać z rozwiązań mobilnych - dodaje Renata Kusznierska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9044

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane