Zagraniczne zakupy w sieci coraz popularniejsze, ale sprzedawcy nieufni

Autor: PAP 25 lipca 2017 19:22

Obywatele UE coraz chętniej dokonują zakupów przez internet w innych krajach Unii, sprzedawcy internetowi są jednak wciąż nieufni wobec tego rodzaju transakcji – wynika z ogłoszonego we wtorek raportu KE na temat nastrojów konsumenckich w krajach UE.

Unijna komisarz ds. konsumenckich Vera Jourova, która przedstawiła raport, podkreśliła, że zaufanie wobec zakupów dokonywanych online znacząco wzrasta. W przypadku zakupów dokonywanych w tym samym kraju jest to wzrost o 12,4 punktów procentowych, natomiast w przypadku zakupów za granicą - o 21,1 punktów w skali roku.

Wzrost ten nie przekłada się jednak na proporcjonalny odzew ze strony sprzedających. Spora część portali internetowych nadal woli unikać transakcji międzynarodowych z powodu - jak donosi raport - zwiększonego ryzyka oszustw, trudności z wyegzekwowaniem zapłaty, a także różnic w przepisach podatkowych, prawa handlowego i praw ochrony konsumentów w poszczególnych krajach.

"Moim priorytetem jest zwiększenie zaufania klientów i małych firm sprzedaży detalicznej wobec jednolitego rynku cyfrowego - powiedziała komisarz Jourova. Klienci czują się obecnie pewniej, dokonując zakupów online. Udostępniliśmy im szybkie procedury zwrotu pieniędzy, jeśli coś poszło nie tak, nawet wówczas, gdy kupili coś w innym kraju. Teraz stoi przed nami wyzwanie, by zachęcić więcej firm, żeby odpowiedziały na to rosnące zapotrzebowanie".

13 proc. kupujących badanych na potrzeby raportu przyznało, że spotkało się z odmową przyjęcia zapłaty przez zagraniczny portal, a 10 proc. z odmową wysyłki do swojego kraju. Mniej niż połowa firm (40 proc.) rozważa prowadzenie w przyszłym roku sprzedaży zarówno w kraju, jak i za granicą.

Mimo tych trudności zaufanie do handlu internetowego w krajach UE wzrasta. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba kupujących w sieci zwiększyła się niemal dwukrotnie, z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.

Jak wynika z raportu, w całej Unii widać również wyraźną poprawę ogólnej sytuacji konsumentów, głównie dzięki podniesieniu się wskaźników wiedzy i zaufania. Konsumenci w UE coraz lepiej znają swoje prawa, mają też coraz silniejsze poczucie, że ich prawa są w coraz większym stopniu respektowane przez firmy i coraz lepiej chronione zarówno przez odpowiednie władze, jak i organizacje pozarządowe.

Poprawił się również wskaźnik przestrzegania praw konsumentów przez same firmy. Wciąż jednak widać wyraźne różnice w sytuacji konsumentów w różnych częściach Unii Europejskiej. Zdecydowanie najlepsze warunki mają konsumenci w krajach zachodniej i północnej części UE, gorsze - w krajach na wschodzie i południu.

Przedstawiony przez komisarz Jourovą raport, noszący oficjalną nazwę "Tablica wyników sytuacji konsumentów", publikowany jest co roku. Monitoruje kwestie konsumenckie w Europie w trzech obszarach: wiedzy i zaufania, zgodności z przepisami i egzekwowania oraz skarg i rozwiązywania kwestii spornych, biorąc pod uwagę również kwestie rozwoju rynku internetowego oraz postępy we wdrażaniu unijnej strategii jednolitego rynku cyfrowego.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.