Zakaz handlu w niedzielę nie wpłynie negatywnie na Eurocash

Autor: dlahandlu.pl 29 sierpnia 2017 10:45

Żeby dalej rosnąć Eurocash, który jest największym hurtownikiem FMCG w Polsce, potrzebuje budować sprzedaż w detalu – uważają analitycy DM PKO BP. Ich zdaniem, wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę od stycznia 2018 roku jest wątpliwe, jeśli jednak nastąpi, nie wpłynie znacząco na biznes grupy Eurocash.

Analitycy oceniają, że na koniec 2017 r. sieć Delikatesów Centrum będzie liczyć 1 160 sklepów, a w następnych latach będzie rosła organicznie w tempie 80 sklepów rocznie. Po integracji z EKO w 2019 sieć zbliży się prawdopodobnie do 1 500 sklepów. - Docelowo zakładamy, że w sieci może funkcjonować około 2 000 sklepów – napisali analitycy w raporcie.

Na koniec 2016 sieć sklepów własnych Eurocash (Delikatesy Centrum, Inmedio, EKO) wygenerowała około 2,2 mld zł przychodów, a ich łączna liczba sięgnęła 828.

Analitycy przypominają, iż Eurocash zbudował największą w Polsce sieć zrzeszającą niezależne sklepy detaliczne „abc”, która liczy 8 589 sklepów. Ponadto spółka rozwija swoją sieć franczyzową Delikatesy Centrum (1095 sklepów), a także współpracuje na zasadzie miękkiej franczyzy z partnerskimi sieciami Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD, których liczba wynosi 4 768.

Obecnie dynamika przyrostu sieci „abc” hamuje do około 150- 200 nowych sklepów rocznie, wobec wzrostów na poziomie 950 w 2016 roku i 660 w 2015 roku.

-  Dynamika wzrostu sieci partnerskich i franczyzowych istotnie wyhamowała na przestrzeni ostatnich kwartałów, co naszym zdaniem może mieć związek z podatkiem handlowym - obawą niezrzeszonych pojedynczych detalistów czy sieci franczyzowe będą objęte podatkiem, w konsekwencji wstrzymywaniem decyzji o przystępowaniu do sieci zakupowych – oceniają analitycy.

Ich zdaniem, na chwilę obecną nie wydaje się, aby zakaz handlu w niedzielę został wprowadzony od początku 2018 r.

- Wciąż trwają konsultacje społeczne, a bieżąca retoryka rządu nie jest jednoznaczna. Ostatecznie jednak zakładamy, że zakaz handlu w niedzielę zostanie wprowadzony i będzie obowiązywać w dwie niedziele w miesiącu albo w przypadku drugiego wariantu sklepy będą mogłyby być otwarte do południa – czytamy w raporcie.

- Naszym zdaniem konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę byłaby zmiana zachowań konsumentów na wzór niemiecki, gdzie blisko 44 proc. całego handlu odbywa się w piątek i sobotę oraz wzrost sprzedaży w kanale online (część klientów przeniesie się do Internetu) - dodali.

Największy negatywny wpływ ograniczenia handlu w niedzielę odczują sklepy z ekspozycją na duże miasta. W przypadku Eurocashu, który swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę (relatywnie duża ekspozycja na obszary miejsko-wiejskie) spadek biznesu będzie marginalny.

W Unii Europejskiej Zakaz handlu w niedzielę obowiązuje tylko w kilku krajach - niemal całkowity zakaz handlu w niedzielę i święta jest w Niemczech i Austrii. Częściowe ograniczenia mają Belgia, Francja, Grecja, Holandia i Luksemburg. Z zakazu w kwietniu wycofały się Węgry. Poza UE w Europie zakaz handlu w niedzielę obowiązuje w Szwajcarii i Norwegii.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Redek 2017-09-17 16:25:53

    Do wszystkich odpowiedzialnych, za tą ustawę! Ci którzy prowadzą franczyze czy rodzinny warzywniak to są wszystko drobni polscy przedsięborcy. Ciężko pracują, zarabiają i płacą podatki an ten kraj. Proszę im wszystkim pozowlić zarabiać

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    4,16

  • Min

    2,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 558590

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.