Zmiana przepisów ułatwi zawieranie e-umów

Autor: pr/dlahandlu.pl 19 sierpnia 2016 12:42

8 września 2016 wchodzą w życie nowe, bardziej liberalne przepisy, które znacząco uproszczą procedury zawierania e-umów w Polsce. Nowelizacja Kodeksu Cywilnego wprowadza do powszechnego obrotu dwie nowe formy czynności prawnych – dokumentową oraz elektroniczną. Nowa ustawa zrównuje oświadczenie woli w formie elektronicznej z oświadczeniem pisemnym.

Zmiana przepisów dotyczących form czynności prawnych jest odpowiedzią na rosnącą rolę elektronicznej komunikacji w codziennych relacjach biznesowych. Nowe zapisy Kodeksu Cywilnego wyraźnie zrywają z dotychczasowym pojęciem dokumentu jako pisma zawierającego własnoręczny podpis, od 8 września dokumentem będzie informacja utrwalona na nośniku umożliwiającym jej zachowanie i odtworzenie. W świetle tych zmian za dokument będziemy mogli uznać e-mail czy wiadomość SMS, pod warunkiem, że możliwe będzie ustalenie osoby składającej oświadczenie. 

Nowy artykuł 78 Kodeksu Cywilnego mówi, że dla zachowania ważności czynności prawnej w formie elektronicznej wystarczy oświadczenie woli wraz z elektronicznym podpisem kwalifikowanym. W ten sposób prawo wychodzi naprzeciw potrzebom firm, które wymieniają dziesiątki, a niekiedy setki umów dziennie ze swoimi klientami. Mowa tu m.in. o przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych, kurierskich, energetycznych, leasingowych, ale też bankowości czy logistyce.

- Zawarcie umowy w formie papierowej z nowym klientem zajmuje co najmniej 5 dni roboczych. Składa się na to czas poświęcony przez firmę na przygotowanie i podpisanie umowy, przesyłka kurierska, zapoznanie się z umową przez klienta (i ewentualne poprawki), przesyłka zwrotna do firmy. W przypadku e-umowy potrzeba kilkunastu minut na dopięcie formalności. Zawarcie elektronicznej umowy sprowadza się do kliknięcia „Podpisz” na specjalnie przygotowanym portalu www i nie wymaga instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Każdy dokument opatrzony jest znacznikiem czasu i certyfikatem kwalifikowanym, co gwarantuje autentyczność treści oraz czasu zawarcia umowy. Eliminując wydatki na administrację, wydruk czy wysyłkę dokumentów, firmy wdrażające elektroniczną umowę mogą zauważyć znaczące oszczędności – tłumaczy Andrzej Mioduski, Infinite IT Solutions.

Zmiana przepisów w zakresie form czynności prawnych dostosowuje polskie prawo do aktualnych potrzeb gospodarki, gdzie prym wiodą elektroniczne środki komunikacji, stwarzając przychylne uwarunkowania do wdrażania elektronicznej umowy w przedsiębiorstwach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    7,90

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9701

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 772811

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane