Zysk Grupy Eurocash za 2016 r. mniejszy o 40 mln zł

Autor: www.dlahandlu.pl 23 lutego 2017 07:57

Zysk Grupy Eurocash za 2016 r. mniejszy o 40 mln zł fot. za sklepyabc.pl

W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4% r/r. Skonsolidowany zysk netto za IV kwartał 2016 r. wyniósł 73 mln zł wobec 109 mln zł w tym samym okresie 2015 r. Zysk netto Grupy Eurocash za ubiegły rok sięgnął 190 mln zł w porównaniu z 230 mln zł rok wcześniej .

Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 602 mln zł (+9% r/r), a w całym 2016 roku sięgnął 2,18 mld zł (+8% r/r). Oznacza to wzrost marży brutto na sprzedaży do 11,26% w IV kwartale (z 10,96% rok wcześniej) oraz do 10,30% w całym ubiegłym roku (wobec 9,93% w 2015 r.).

EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w IV kwartale 2016 r. wyniosła 160 mln zł wobec blisko 185 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. EBITDA za cały ubiegły rok przekroczyła 440 mln zł wobec 476 mln zł rok wcześniej (-7% r/r).

Istotny wpływ na wynik EBITDA miały koszty związane z rozwojem projektu dostaw artykułów świeżych do sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum oraz inwestycje w nowe formaty detaliczne.

  – W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6%  – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Przeczytaj także:

W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12% r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10%.

Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6% r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9% r/r).

W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL). Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8% rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6%. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych.

Grupa Eurocash kontynuowała ponadto rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben.

W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – powiedział Jacek Owczarek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,19

  • Śr

    3,01

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10811

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane