Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Kawy powinno się eksponować grupując "rodzinę" dla danej marki



Monika Grys, ASM Group dla dlahandlu.pl - 20 lutego 2014 09:58


Kawa, po alkoholach i napojach, jest najważniejszą tzw. suchą kategorią spożywczą w sklepie. Ponad 80 proc. dorosłych Polaków deklaruje regularne picie kawy, a znaczna część sięga po nią co najmniej raz dziennie. Mając tego świadomość każdy właściciel choćby najmniejszej powierzchni sprzedażowej musi brać pod uwagę odpowiednie wyeksponowanie kategorii kaw oraz zachowanie podstawowych zasad dotyczących segregacji i ułożenia tego asortymentu.

W merchandisingu kawy ważny jest podział na odpowiednie segmenty, związane z metodą parzenia kawy, czyli kawy mielone, kawy rozpuszczalne w tym Instant i śniadaniowe, kawy ziarniste oraz kapsułki - nowość na rynku, coraz bardziej zyskująca na popularności.

Aby odpowiednio zagospodarować przestrzeń przeznaczoną dla kategorii kaw musimy przyporządkować odpowiednią ilość półek, którymi dysponujemy dla poszczególnych segmentów wymienionych powyżej. Podział półki na segmenty powinien być odzwierciedleniem całości rynku kaw. Jak podają badania INSE Research, na rynku królują dwa segmenty: kawa mielona i rozpuszczalna, które stanowią ok. 90% rynku. Polacy przeznaczają na kawę mieloną ok. 50 proc. wydatków na tę kategorię, z kolei 35 proc. na kawę rozpuszczalną. Należy o tym pamiętać, przy ekspozycji produktów.

Oprócz tego, w ramach każdej w wymienionych kategorii rozróżniamy jeszcze tzw. rodzaje kawy związane z intensywnością i jakością ziaren. Mówimy tu np. o Espresso, Black, Gold, które tworzą nam „rodzinę" dla danej marki. Po ustaleniu segmentów układamy kawy zgodnie z gramaturą i rodzajem. Bardzo ważne jest, aby nie rozdzielać rodziny danej marki. Związane jest to z zasadą: multifacing, czyli obfitej ekspozycji - pojedynczy produkt ginie pośród konkurencji i nie jest zauważalny przez klienta.

W zależności od tego jaką ilością półek dysponujemy możemy rodzinę danej marki z segmentu np. kaw rozpuszczalnych ułożyć pionowo lub poziomo. Pamiętając równocześnie o utworzeniu bloku.
Prawidłowej ekspozycji zawsze powinno towarzyszyć odpowiednie oznaczenie cenowe. Pamiętajmy, że 8/10 konsumentów nie podejmie decyzji o zakupie nie znając ceny produktu.
Przy ekspozycji kawy warto pamiętać o crossmerchandisingu. Mimo, że ten rodzaj usługi stawia pierwsze kroki w Polsce, coraz częściej kawy ziarniste możemy spotkać w sąsiedztwie urządzeń jakimi są ekspresy ciśnieniowe. Podobnie jest w przypadku kaw w kapsułkach, dla których ważnym miejscem ekspozycji jest sąsiedztwo ekspresów tego typu. To wszystko ma na celu stworzenie klientowi możliwości komplementarnego, impulsowego zakupu, dzięki łączonej formule ekspozycji.