Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Rośnie zainteresowanie zdrową żywnością



portalspozywczy.pl - 3 marca 2014 14:27


Polscy konsumenci coraz bardziej dbają o swoje zdrowie, zwracając większą uwagę na codzienne wybory żywieniowe i poszukując produktów, które dostarczają korzyści zdrowotnych. Badania zachowań konsumentów prowadzone przez firmę Mintel pokazują, że w wielu kategoriach polscy konsumenci domagają się produktów korzystniejszych dla zdrowia.

Ponad siedem osób na dziesięć życzyłoby sobie większego wyboru prozdrowotnych batonów zbożowych, a ponad sześć osób na dziesięć twierdzi, że warto zapłacić więcej za masło/produkt do smarowania, który ma dobroczynny wpływ na zdrowie. 65 proc. badanych pije soki i napoje owocowe lub koktajle dla zdrowia. Ponadto, coraz większym zainteresowaniem cieszą się składniki wspomagające utrzymanie prawidłowej masy ciała, takie jak białko: przykładowo 66 proc. konsumentów chętnie spróbowałoby pieczywa wysokobiałkowego.

- Porównanie powyższych danych statystycznych z innymi krajami Europy Zachodniej pokazuje, że wśród Polaków panuje ponadprzeciętne zapotrzebowanie na produkty korzystne dla zdrowia i często kierują się oni względami zdrowotnymi przy wyborze żywności - ocenia firma Mintel w raporcie.

Zainteresowanie zdrową żywnością i napojami przekłada się również na nowe zwyczaje zakupowe. Konsumenci chętniej odwiedzają sklepy ze zdrową żywnością, gdyż oferują one szeroki wybór produktów opatrzonych takimi etykietami jak: organiczne, naturalne, bezglutenowe, bezlaktozowe, funkcjonalne czy light. To z kolei napędza dynamiczną ekspansję czołowych graczy rynkowych, takich jak sieć Organic Farma Zdrowia prowadzona przez firmę Organic Farma Zdrowia S.A.

Polski rynek spożywczy jest pod ogromnym wpływem rosnącego znaczenia zdrowia i dobrego samopoczucia. Producenci coraz częściej korzystają z tego trendu, jak również dalej go promują, i dlatego rozszerzają swój asortyment o nowe produkty oferujące konkretne korzyści zdrowotne lub podkreślają naturalność swojego dotychczasowego asortymentu.

Regularnie zwiększa się w Polsce wybór produktów spożywczych i napojów, które opatrzone są oświadczeniami zdrowotnymi. Oświadczenie "nie zawiera dodatków/konserwantów" okazuje się być szczególnie popularne, gdyż pojawiło się ono na 16 proc. produktów wprowadzonych na rynek w 2013 roku. Konsumenci często kojarzą powyższe oświadczenie z prostotą oraz uznają takie produkty za mniej przetworzone. To z kolei zachęca producentów do podkreślania naturalności swoich produktów, promując informację, że w produkcji wykorzystuje się ograniczoną liczbę składników, bez sztucznych i/lub szkodliwych dodatków. 

Oświadczenie o niskiej/braku/ograniczonej zawartości cukru również zyskuje popularność w Polsce, gdyż coraz więcej konsumentów pragnie ograniczyć cukier, aby zmniejszyć dzienne spożycie kalorii. Trend ten rozwijają producenci, coraz szerzej wykorzystując w zastępstwie słodziki, zarówno sztuczne, jak i naturalne. 

Polscy konsumenci są coraz bardziej skłonni wypróbowywać nowości i wzbogacać swoją codzienną dietę o nowe produkty; zatem potencjał rozwoju w zakresie nowości związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem zdaje się dosyć znaczny. Media odgrywają istotną rolę w promowaniu trendu zdrowego odżywiania, który powinien przyczynić się do zachęcenia większej liczby Polaków do zmiany swoich nawyków żywieniowych i starań w kierunku prowadzenia zdrowego i zrównoważonego stylu życia.
Mintel oczekuje, że nowe korzystne dla zdrowia produkty będą w dalszym ciągu występować we wszystkich kategoriach spożywczych. Firma ocenia, że potrzebne jest dalsze promowanie zdrowego stylu życia, by rozszerzyć istniejącą bazę konsumentów kupujących zdrową żywność i napoje.
- Chociaż słowo "naturalne" to nadal dość ogólnikowe stwierdzenie, przewiduje się, że przyciągnie ono o wiele więcej zwolenników, biorąc pod uwagę autentyczność i prostotę, której poszukują w produktach konsumenci - podkreśla Mintel.