Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Poczta Polska: Krajowe e-sklepy patrzą w stronę zagranicy



pr - 27 października 2016 12:05


Zwiększenie sprzedaży klientom z zagranicy jest największą szansą dla polskiej branży e-commerce, główne bariery tego rozwoju to prawo i biurokracja – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Badanie objęło uczestników rankingu e-Gazele Biznesu, konkursu dla najszybciej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce.

Badane w rankingu firmy wysyłają miesięcznie setki, a nawet tysiące paczek – 33% przedsiębiorców nadaje do 500 przesyłek miesięcznie, a prawie co dziesiąta firma powyżej 5000. Ponad połowa badanych deklaruje, że średnia wartość zamówień, które realizują, waha się od 101 do 500 zł.

Prawie wszystkie z badanych firm prognozują, że rynek e-commerce w perspektywie pięciu kolejnych lat wzrośnie. Tylko 2% z nich jest odmiennego zdania. Połowa e-Gazel uważa, że wzrost ten będzie na poziomie 11-20%. Jedna trzecia przewiduje mniej znaczący rozwój branży – do około 10%. Co piąta z badanych firm jest zdania, że rynek e-commerce będzie rozwijał się znacznie dynamiczniej i zanotuje wzrost od 21 do 50%.

- Firmy działające w branży e-commerce cechują się najwyższym poziomem optymizmu wśród polskich przedsiebiorców. To one w coraz większym stopniu będą budować polski PKB – mówi Marek Lekki, Dyrektor Zarzadzajcy ARC Rynek i Opinia.

Rozwój i wyzwania

Ekspansja zagraniczna to główna szansa rozwoju, jaką widzą sklepy e-commmerce. Wskazało na nią aż 22% ankietowanych. Obecnie 85% sklepów obsługuje wyłącznie albo głównie rynek krajowy. Jedynie 5% sklepów wysyła więcej niż połowę swojego asortymentu klientom spoza Polski. Ukierunkowanie sprzedaży może mieć związek ze strukturą właścicielską,  w branży e-commerce niemal nie występują inwestorzy zagraniczni, aż 97% małych i średnich sklepów zasila wyłącznie polski kapitał.  

– Odważne wejście na rynek globalny to krok, na który w naszej ocenie, wiele polskich sklepów on-line jest już gotowych – mówi Paweł Kopeć, dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży w Poczcie Polskiej. – Wśród największych wyzwań jakie przed nimi stoją jest pozyskanie inwestorów, przygotowanie obcojęzycznych wersji strony internetowej i organizacja sprawnej logistyki. To trzecie zadanie bierzemy na siebie. Dzięki przesyłce GLOBAL Expres, przedsiębiorcy mogą nadawać towary już do 40 krajów. Ostatnio wprowadziliśmy możliwość wysyłki paczek do Chin, Malezji, Serbii, Grecji, Norwegii i na Cypr – dodaje Paweł Kopeć.

13% badanych szans dla sektora upatruje we wzroście świadomości i zaufania kupujących do transakcji online, 10% w rozwoju i implementacjach nowych technologii, a 9% w rozszerzeniu asortymentu. Ponad 5% osób wskazało swe szanse na pozyskiwanie nowych klientów we wzroscie rynku, zwiększeniu sprzedaży i postępującej informatyzacji społeczeństwa. Najmniej sklepów wiąże nadzieje na wzrost ze specjalizacją, zwiększeniem siły nabywczej klientów czy wzmacnianiem marki.

Wśród głównych barier jakie napotyka handel internetowy aż trzy mają charakter administracyjny i są związane z trudnymi warunkami dla przedsiębiorców w Polsce. Największa przeszkoda to prawo i biurokracja – 24%sklepów. Problemem są też wysokie koszty prowadzenia biznesu – 11% i wysokie podatki – 6%. Małe i średnie sklepy skarżą się też na dużą presję konkurencyjną i niskie marże. Na problemy z klientami wskazało 6% badanych sklepów.

 

Podczas tworzenia zestawienia brano pod uwagę zysk firm w 2015 roku oraz wzrost przychodów w 2014-2015. Z rankingu wykluczono firmy, których przychód w 2014 roku przekroczył 100 mln zł oraz w 2013 był niższy niż 50 tys. zł. Podczas badania zastosowano metodę ankiet on-line (CAWI) oraz wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI). Łącznie od czerwca do września
2016 r. firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła około 250 ankiet z firmami spełniającymi kryteria udziału w rankingu.