Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Poradnik: Jak rekrutować pracowników sezonowych przed świętami



dlahandlu.pl - 7 listopada 2016 12:12


Listopad to miesiąc rekrutacji pracowników sezonowych, zwłaszcza handlowców, pracowników obsługi klienta i oczywiście Mikołajów. Jak skutecznie i szybko zrekrutować gwiazdkową ekipę? - wyjaśniają eksperci MonsterPolska.pl.

Z okazji zbliżającej się Gwiazdki startuje wzmożona rekrutacja w usługach i handlu. Poszukiwani są dodatkowi sprzedawcy, pracownicy obsługi klienta (np. w call center), kurierzy, pakowacze prezentów. Niezbędna jest także ekipa, która wypromuje wśród klientów świąteczne oferty i produkty, a także zajmie czas dzieci. Dodatkowych pracowników rekrutują sklepy, centra handlowe, banki, restauracje – wszystkie firmy, które chcą przyciągnąć do siebie klientów i skorzystać na grudniowym szaleństwie zakupowym. Jak rekrutować?

 – Podczas rekrutacji sezonowej ważne jest „upolowanie” pracownika, który doskonale wywiąże się z powierzonych zadań bez dodatkowych szkoleń. Na długie instrukcje po prostu nie będzie czasu. Dlatego warto zaznaczyć w ogłoszeniu kogo i z jakimi umiejętnościami szukamy – mówi Bartosz Struzik z międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl.

Jeśli hostessa ma zachęcać klientów do sprzedaży – warto podkreślić, że potrzebna jest osoba, która już pracowała na przykład na stanowiskach promocyjnych. Ze względu na to, że świąteczne prace wymagają często pracy w kostiumach, należy to zaznaczyć w opisie. Nie każdy zdecyduje się na pracę w stroju elfa, więc lepiej poinformować o tym wymogu w ofercie.

 – Rekrutując pracowników sezonowych pamiętajmy, że nawet pracując z nami tylko przez jeden weekend, wyrobią sobie opinię o firmie. Warto zadbać o to, aby krótka współpraca przyniosła firmie korzyści w postaci dobrego marketingu szeptanego – dodaje ekspert MonsterPolska.pl.
Dlatego nie warto obiecywać pracownikowi sezonowemu długofalowej współpracy jeśli wiemy, że jest to oferta na weekend, tydzień czy dwa przedświąteczne tygodnie. Warto uczciwie określić czas pracy, rodzaj umowy oraz warunki pracy. Prowadząc rozmowę można upewnić się, że kandydat wie, że jest to zlecenie od – do i dopytać, że wciąż jest zainteresowany.

Upewnijmy się również, że sam proces rekrutacji prowadzony jest we właściwy sposób. Z badań serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl wynika, że dla 97% kandydatów do pracy postawa firmy podczas rekrutacji ma wpływ na to, czy będą do niej aplikować po raz kolejny.

W zależności od stanowiska, podczas rozmowy rekrutacyjnej należy położyć nacisk na istotne – z punktu pracodawcy, ale i pracownika – kwestie. 

Pracownicy sezonowi pracują zwykle na stawkach godzinowych. W ogłoszeniach coraz częściej praktykowane jest podawanie płacy, gdyż może być ona atrakcyjnym wabikiem dla kandydatów. Pracodawca, który wprost mówi o pieniądzach zyskuje na wiarygodności.
Poza tym warto pochwalić się dodatkowymi atutami np. zniżką na zakup produktów firmy, zapewnionym posiłkiem w trakcie dnia pracy, albo premią za dobre wyniki sprzedaży. Chcąc przyciągnąć do siebie terminowych, zaangażowanych i posiadających doświadczenie pracowników sezonowych stawki powinny być atrakcyjne na tle innych ofert w regonie. 

Należy umówić się także na termin wypłaty pieniędzy. Ze względu na fakt, że każdy ma wzmożone wydatki w grudniu, warto wypłacić pieniądze pracownikom bezpośrednio po wykonaniu pracy. Termin wypłaty pieniędzy może wpływać na to czy uda nam się zrekrutować grudniowych pracowników czy też nie.