Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Co będzie kształtować rynek płatności bezgotówkowych w 2017 roku?



pr, dlahandlu.pl - 30 listopada 2016 10:45


2017 będzie rokiem postępującego rozwoju sektora płatności elektronicznych, rozwiązań mobilnych, nowych usług oraz integracji kanałów sprzedaży - wynika z firmy SIX Payment Services.

Zarówno liczba transakcji realizowanych przy użyciu kart płatniczych, jak i punktów ich akceptacji w Polsce rośnie w imponującym tempie. W roku 2015 wartość transakcji dokonanych kartami przekroczyła 175 mld zł i była wyższa o 22 proc. od roku poprzedzającego. Natomiast liczba tych transakcji zwiększyła się o ponad 1/3. Podobne wzrosty obserwujemy również w roku 2016. Rosnąca popularność transakcji kartowych w różny sposób wpływa na poszczególne sektory. Głównych motorów tego wzrostu należy upatrywać w szybko postępującej cyfryzacji gospodarki, szeregu zmian regulacyjnych podjętych w ostatnich latach oraz dynamicznym rozwoju sektora płatności.

SIX Payment Services wskazuje na następujące trendy, które będą kształtować rynek płatności bezgotówkowych w 2017 roku:

 Płatności mobilne będą zyskiwać na popularności

Polacy doceniają komfort transakcji bezgotówkowych, dlatego nowe technologie, które umożliwiają szybkie i bezpieczne płatności, mają szansę zdobyć rynek. Płatności zbliżeniowe, które zawojowały polski rynek, technologia 1-klik, dzięki której płatność kartą w internecie stała się jeszcze wygodniejsza, czy też szeroka gama alternatywnych metod płatności dostępna dla klienta to tylko niektóre z przykładów obecnie dostępnych rozwiązań. Dynamiczny rozwój obserwujemy w obszarze szeroko pojętych płatności mobilnych. Dzięki odpowiednio zabezpieczonej aplikacji oraz nośnikowi, jakim jest smartfon wyposażony w technologię zbliżeniową, funkcjonalność telefonu może znacznie przewyższać możliwości karty płatniczej zarówno w świecie online, jak również offline. 

Co więcej, owa funkcjonalność może być rozszerzana o kolejne moduły, jak np. funkcje lojalnościowe, marketingowe, aktywności społecznościowe. Smartfon umożliwia również wykorzystanie dostępnych na rynku beaconów, czyli małych nadajników sygnału radiowego, jako narzędzia do interakcji firmy z klientem w czasie jego pobytu w zasięgu beakona, np. w pasażu handlowym lub obok naszego sklepu.

Niewątpliwą zaletą tej technologii jest możliwość spersonalizowania przekazu marketingowego. W połączeniu z aplikacją zainstalowaną na smartfonie klienta oraz historią zakupową klient dostaje spersonalizowane rekomendacje produktowe, od których już tylko krok do zakupów.

 Idea zintegrowanej sprzedaży wielokanałowej (omni-channel) umocni się w 2017 roku

Integracja sprzedaży w wielu kanałach wprowadza nową jakość w zakresie dotarcia do klienta i jego obsługi. Umożliwia jednolite, sprawne zarządzanie kontaktem z klientem niezależnie od tego czy realizuje on swoje zamówienie w stacjonarnym punkcie sprzedaży, poprzez jeden z punktów kontaktowych w Internecie (np. sklep, portal społecznościowy) lub też łączy te kanały w procesie zakupowym. Obojętnie, czy posługuje się laptopem, tabletem, czy po prostu zamawia towar telefonicznie. Ważnym elementem takiej integracji są płatności, a tutaj aktywnym uczestnikiem rynku jest SIX Payment Services, który wspólnie z partnerami wdraża rozwiązania integrujące wiele kanałów sprzedaży, do tej pory działające osobno. Coraz większa liczba sprzedawców wdraża lub przygotowuje się do wdrożenia tego typu rozwiązań upatrując w nich przewagi konkurencyjnej, a w niedalekiej przyszłości standardu swojej działalności. Dlatego sprzedawcy, podejmując współpracę z podmiotem oferującym rozwiązania płatnicze, coraz częściej biorą pod uwagę liczbę kanałów płatniczych obsługiwanych przez dany podmiot oraz obsługiwanych krajów. W przeciwnym razie mogą być zmuszeni do współpracy z wieloma podmiotami w kraju i za granicą, co wiąże się z utrudnieniami w postaci odrębnego raportowania czy rozliczania transakcji.

 Coraz większy wachlarz nowych usług i metod płatności dostępnych dla klienta

W roku 2017 powinniśmy obserwować dalszy rozwój alternatywnych metody płatności oraz usług płatniczych, które będą zdobywać coraz większe zainteresowanie ze strony klientów.  W procesie tym uczestniczy również SIX Payment Services z rozwiązaniami np. dla zwolenników płatności mobilnych, czy też bezpiecznych płatności cyklicznych.

Smartfon i aplikacja płatnicza, do której jesteśmy w stanie dodać kartę i posługiwać się nią w bezpiecznych środowiskach bez względu na rodzaj urządzenia, eliminuje konieczność tworzenia dodatkowych portfeli elektronicznych, na których zamrażamy środki.

Płatności cykliczne z wykorzystaniem terminala płatniczego pozwalają na  bezpieczne pozostawienie danych wrażliwych i przetrzymywanie ich w  odpowiednio szyfrowanym środowisku, co w stu procentach odpowiada oczekiwaniom klienta oraz regulacjom obowiązującym na rynku. Tego typu usługa  popularyzuje się szczególnie tam, gdzie klient ma stałą relację umowną ze swoim dostawcą, skutkującą cyklicznością fakturowania, a więc i wnoszenia opłat (np. telekomunikacja, multimedia, energetyka, usługi abonamentowe, etc.).