Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Robert Krzak: Nasza organizacja chce zapobiec przeregulowaniu w branży handlu detalicznego



portalspozywczy.pl - 14 grudnia 2016 14:50


O sytuacji w branży handlu detalicznego, projektach ustaw, które dotyczą rynku handlowego, o potrzebie konsolidacji, zwłaszcza w formacie supermarketów i wspólnej grupie zakupowej - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Robert Krzak, prezes Forum Polskiego Handlu oraz Członek Rad Nadzorczych w sieci Piotr i Paweł.

18 listopada br. został Pan prezesem Forum Polskiego Handlu. Zastąpił Pan Mirosława Podeszwika, który objął poprzednie Pana stanowisko – wiceprezesa. Jaki będzie kształt Forum Polskiego Handlu pod Pana przewodnictwem?

Główna linia naszej organizacji pozostaje niezmienna tj. reprezentacja interesów polskiego handlu wobec urzędów i władz. Jeszcze mocniej będziemy starali się przyciągnąć do naszej organizacji polskie firmy handlowe. Zależy nam na tym, żebyśmy byli organizacją multibranżową – nie tylko dla podmiotów handlujących artykułami szybko zbywalnymi. W swoich szeregach mamy również Media Ekspert, Euro AGD, Agata Meble, mamy przedstawicieli firmy handlującej tekstyliami, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Będziemy starali się reprezentować przed organami władzy interesy naszych organizacji, czyli interesy handlu.

Forum Polskiego Handlu przyjmuje tylko polskie firmy.

Aby firma mogła być członkiem Forum Polskiego Handlu, musi mieć 100-proc. polski kapitał.  Krajobraz handlu detalicznego w Polsce – zwłaszcza w odniesieniu do dóbr szybko zbywalnych – jest tak ułożony, że przedsiębiorstwa polskie grają mało znaczącą rolę w całości tego biznesu. I jako członkowie Forum Polskiego Handlu uważamy, że musimy próbować szukać synergii między nami po to, żeby za parę lat na rodzimym rynku nasze firmy odgrywały ważną rolę i żeby dystrybucja żywności – czy to na poziomie hurtu czy detalu – nie przeszła całkowicie w ręce graczy międzynarodowych. Według mnie polskie firmy handlujące artykułami szybko zbywalnymi są, jeśli chodzi o długoterminowy rozwój, w trudnej sytuacji. Stąd w FPH kryterium polskości, wspólnego interesu.

W branży AGD natomiast stworzenie kilku mocnych polskich firm pozwoliło na frontalne konkurowanie z holdingiem MediaMarkt Saturn i sytuacja wygląda inaczej. Polskie firmy są porównywalne obrotowo z zagraniczną konkurencją i paradoksalnie poprzednie projekty ustawy o podatku obrotowym mogły być dla nich największym zagrożeniem w walce z konkurencją zagraniczną. Mam nadzieję, że te zagrożenia zostały zrozumiane przez twórców projektów o tzw. podatku handlowym.

Na czym polega zagrożenie w branży dóbr szybkozbywalnych?

Kilka polskich firm sieciowych posiada średnio po około 1 do 1,2 proc. udziału rynkowego w rynku FMCG szacowanym na około 250 mld zł łącznie. Aby istnieć na tym rynku, trzeba posiadać znacznie większą siłę zakupową niż każda z  polskich  firm oddzielnie. Winniśmy współpracować po stronie wspólnych zakupów jednocześnie samodzielnie i odrębnie zarządzać sprzedażą.

W jaki sposób Forum Polskiego Handlu pomaga polskim firmom w tej walce?

Głównym przedmiotem działalności FHP jest dyskusja z przedstawicielami organów władzy w odniesieniu do regulacji handlowych. Jesteśmy zaskoczeni tym, że po zmianie władzy handel stał się sektorem, w którym rządzący oczekują najwyższego poziomu regulacji: dotyczy to podatku handlowego, otwarcia sklepów, ustawy o przewadze kontraktowej. Nie ma zapotrzebowania na tak głęboko idącą ingerencję państwa w sektorową działalność gospodarczą. Nasza organizacja chce zapobiec przeregulowaniu w branży handlu detalicznego.

Całość na portalspozywczy.pl