Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Eksperci: Obserwujemy ponowny rozkwit i zainteresowanie kanałem tradycyjnym



portalspozywczy.pl - 19 grudnia 2016 14:20


Kilka lat temu mogliśmy zaobserwować trend intensywnego inwestowania w kanał nowoczesny i sieci wielkopowierzchniowe. Większość firm z sektora FMCG podążyła za tą tendencją, często – przynajmniej częściowo – zapominając o rozwoju kanału tradycyjnego. Teraz możemy zauważyć ponowny rozkwit i zainteresowanie kanałem tradycyjnym oraz sieciami lokalnymi. W rezultacie coraz więcej firm szuka osób do zarządzania tym kanałem – mówią serwisowi portalspozywczy.pl Jacek Olejarz, Executive Manager HRK FMCG & Retail, Media & Fashion i Łukasz Przywóski, Senior Consultant HRK FMCG.

– Intensywne inwestowanie w kanał nowoczesny przy jednoczesnym bagatelizowaniu roli kanału tradycyjnego to skutek przekonania firm, że tak jak w innych krajach, również w Polsce udział kanału tradycyjnego w sprzedaży będzie znacząco malał. Czas zweryfikował te prognozy. To prawda – dało się zauważyć niewielki spadek, jednak nadal w firmach możemy zaobserwować udział sprzedaży: 60 proc. – kanał nowoczesny, 40 proc. – kanał tradycyjny. W zależności od kategorii ten stosunek może się nieco różnić – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Jacek Olejarz, Executive Manager HRK FMCG & Retail, Media & Fashion. 

Dodaje, że nie można jednak mówić o dużo większym spadku udziału kanału tradycyjnego. – Widać, że początkowe obawy się nie sprawdziły, a trend został zatrzymany. Oczywiście kształt rynku tradycyjnego się zmienia – rynek się strukturyzuje, konsoliduje, a handel tradycyjny staje się coraz bardziej zorganizowany – mówi Jacek Olejarz.

Jego zdaniem coraz większą rolę zaczęły odgrywać sieci lokalne, wśród których możemy zaobserwować tendencję do łączenia się. Rozwój sieci lokalnych w różnych rejonach Polski powoduje, że mają one coraz większe znaczenie na rynku, mimo że obserwujemy spadek liczby małych sklepów. Firmy zauważają te tendencje i coraz częściej szukają strategii oraz pomysłów na to, w jaki sposób działać w tym kanale i rozwijać współpracę z sieciami lokalnymi. To również powoduje, że organizacje zaczęły podchodzić do sieci lokalnych bardziej strategicznie i traktować je jako ważnych partnerów biznesowych.

– Nie można również zapomnieć  o ważnej funkcji, jaką pełnią dystrybutorzy – mają coraz większe znaczenie na rynku, docierają do wielu miejsc, do których producenci nie mogą dotrzeć bezpośrednio – mówi ekspert.

Całość na portalspozywczy.pl