Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

2016 rok w handlu tradycyjnym (podsumowanie)



www.dlahandlu.pl - 28 grudnia 2016 09:02


Akwizycje Grupy Eurocash, proces sprzedaży Żabki i restrukturyzacja sieci Makro – te tematy najbardziej elektryzowały branżę handlu tradycyjnego w 2016 roku. Poniżej lista najważniejszych wydarzeń na rynku.

Eurocash zaczął i kończy 2016 rok z przytupem. Grupa była aktywna akwizycyjnie przez cały rok i na pewno nie spocznie na laurach. Spółka jest niewątpliwie jednym z liderów polskiego rynku FMCG. Kiedy w 2016 r większość spółek detalicznych spowolniła swoją ekspansję z powodu niepewnej sytuacji około biznesowej Eurocash działał wprost odwrotnie.
W styczniu 2016 r. Grupa ogłosiła, że kupiła 50 proc. udziałów Firmy Rogala, jednego z franczyzobiorców sieci Delikatesów Centrum. Firma podała, że sprzedaż detaliczna tej spółki w 2015 r. wynosiła ok. 367 mln zł.
Miesiąc później Eurocash zawarł z Pelican Ventures przedwstępną umowę dotyczącą zakupu 100% akcji w spółce Eko Holding oraz pośrednio 100% udziałów spółkach w Ledi i Jim. Nabywane spółki prowadzą sieć ponad 250 sklepów spożywczych w południowo-zachodniej Polsce skoncentrowanych w województwach dolnośląskim, wielkopolskim, opolskim i śląskim. Skonsolidowana sprzedaż nabywanych spółek w 2015 r. wyniosła ok. 999 mln zł.
29 kwietnia firma zgłosiła do UOKiK zamiar przejęcia współkontroli nad spółkami FHC-2 oraz Madas (firmy należące do franczyzobiorcy, który prowadzi 47 sklepów w ramach sieci Delikatesy Centrum). Łączna sprzedaż tych podmiotów przekracza 270 mln zł.
Ponadto, firma deklarowała na łamach mediów chęć zakupu sieci Żabka. Według różnych źródeł sprzedający czyli fundusz Mid Europa Partners nie był zainteresowany ofertą ze względu na ryzyku braku zgody ze strony UOKiK. Wyraźnie widać, że Eurocash stawia na koncept convenience. Spółka nie tylko uruchomiła nową sieć sklepów monopolowych Big Ben, ale przygotowała również nowy koncept dla placówek z logo 1 minute. Sklepy mają charakteryzować się asortymentem ready to eat, ready to drink, ready to cook. Ponadto rozwijano formułę Faktoria Win. Marka wystartowała 3 lata temu, a dziś jej półki znaleźć można w 4000 sklepów w całej Polsce.
W połowie grudnia UOKiK podał, że ma zastrzeżenia do koncentracji polegającej na przejęciu przez Eurocash kontroli nad spółką Eko Holding. W trakcie prowadzonego postępowania Urząd uznał, że niezbędne jest przeprowadzenie m.in. analiz rynkowych oraz zbadania relacji istniejących pomiędzy przejmującą spółką, a sklepami działającymi w ramach sieci franczyzowych i partnerskich. Wykazały one silne powiązania Eurocash z siecią Delikatesy Centrum. Dlatego UOKiK uwzględnił sklepy tej marki oceniając siłę rynkową Eurocash. Ze zgromadzonego materiału wynika, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na trzech lokalnych rynkach detalicznej sprzedaży AKCU w promieniu do kilometra od sklepów Eko Holding w: Chróścicach (woj. opolskie), Gniewczynie Łańcuckiej (woj. podkarpackie) i Zarzeczu (woj. podkarpackie). Są to tylko 3 z blisko 250 placówek prowadzonych przez EKO, co w ocenie Eurocash jest bardzo dobrą informacją, wskazującą na możliwość relatywnie szybkiego zamknięcia transakcji.
Kilka dni później spółka podała, że otrzymała zgodę prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez firmę kontroli nad spółką „Polska Dystrybucja Alkoholi”. Warunek zawarty w decyzji prezesa UOKiK polega na obowiązku wyłączenia z transakcji pomiędzy Eurocash a KJD Investment sp. z o.o. (udziałowca PDA) hurtowni napojów alkoholowych należącej do PDA, zlokalizowanej w Pabianicach. Uzyskanie zgody UOKiK było jednym z warunków zawieszających zawartych w umowie przedwstępnej z grudnia 2015 r.
Koniec grudnia przyniósł kolejną dobrą wiadomość dla Grupy - UOKiK zgodził się na przejęcie Eko Holdingu pod warunkiem wyzbycia się przez spółkę wszelkich praw do trzech sklepów EKO.

2016 rok zdominowały również doniesienia i plotki dotyczące nowego nabywcy sieci Żabka. Jak informowały źródła zaznajomione ze sprawą, to może przynieść funduszowi Mid Europa Partners nawet 5 mld zł. Fundusz kupił Żabkę w 2011 roku za 400 milionów euro. Według ostatnich doniesień medialnych oferty wstępne dotarły do funduszu jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Puls Biznesu pisał, że na czele listy jest fundusz TPG, zarządzający 74 mld dol aktywów, mający w portfolio takie marki, jak Burger King czy Cirque du Soleil. Tuż za nimi jest fundusz BC Partners. Kupnem zainteresowany jest też fundusz Hellman & Friedman Private Equity. Jak już wspominaliśmy, z procesu został wykluczony Eurocash, któremu w finalizacji akwizycji mogłoby przeszkodzić długotrwałe postępowanie urzędu antymonopolowego. Media donosiły, że kupnem Żabki mogłyby być zainteresowane polskie koncerny paliwowe - Orlen i Lotos - ale branża uznaje to za mało prawdopodobne.
Ponadto, w 2016 r. sieć postanowiła unowocześnić sklepy z szyldem Żabka. Sieć zdecydowała się na testy nowego konceptu, który charakteryzuje się szerokim wyborem dań gotowych, przekąsek i napojów na wynos. Żabka Polska, do której należą dwa szyldy - Żabka i Freshmarket - dysponuje obecnie siecią ponad 4350 sklepów formatu convenience. Od początku 2016 roku obu sieciom przybyło ponad 200 placówek.

Rok 2016 był również bardzo ważny dla Makro. Sieć nie tylko kontynuowała proces modernizacji swoich hal, ale ukierunkowała się na klienta z branży horeca. 22 listopada br. odbyło się re-otwarcie flagowej hali MAKRO zlokalizowanej przy Alejach Jerozolimskich 184 w Warszawie. Sieć chce zainwestować w remonty swoich obiektów 100 mln zł w ciągu trzech lat. Oprócz modernizacji hal, firma inwestuje również w zaplecze logistyczne. Niedawno MLP Group podpisało trzy nowe umowy z siecią hurtowni Makro Cash & Carry Polska, zgodnie z którymi dostarczy kolejne centra dystrybucyjne w Czeladzi oraz we Wrocławiu i Pruszkowie. Koncern zapowiedział też budowę czwartego magazynu, który powstanie niedaleko Krakowa. Firma w połowie roku podjęła kluczową decyzję o reorganizacji sprzedaży i zamknięciu 10 Makro Punktów oraz hali w Szczawnie-Zdroju. Pociągnęło to ze sobą zwolnienia grupowe.
Makro podobnie jak Eurocash inwestuje w swój format sklepów convenience. W tym roku podpisano już 400 nowych kontraktów na Odido w oparciu o kryteria jakościowe. W ciągu dwóch kolejnych lat liczba sklepów ma się zwiększyć do 3 tys.

Sieć hurtowni Selgros nie była tak aktywna w tym roku jak Makro. Firma uruchomiła jedną nową hurtownię w Warszawie przy ulicy Marsa oraz zmodernizowała obiekt w Białymstoku przy ulicy Produkcyjnej. Selgros Cash&Carry ma w Polsce 17 hurtowni. Firma zainwestowała do tej pory w naszym kraju ponad 1,2 mld zł. Docelowo władze spółki planują rozwinąć sieć w Polsce do 20 hal.

2016 r. na pewno okazał się bardzo ważny dla spółki Organic Farma Zdrowia, która w tym roku pozyskała nowego inwestora – włoską firmę EcorNaturaSi. Grupa nabyła łącznie 63,4 proc. akcji spółki za 39,07 mln zł. OFZ jest typowana na głównego konsolidatora ekorynku w Polsce.

Warta odnotowania jest sytuacja sklepów na stacjach paliw. Chociaż wiele sieci detalicznych próbuje swoich sił na tym rynku, większości szyldów nie udaje się utrzymać w tych lokalizacjach. Pod koniec 2016 roku pisaliśmy, że Delikatesy Centrum, które działały na stacjach Orlen w Warszawie, Płocku, Gdańsku, Krakowie, Legionowie i Olsztynie zostały zamknięte. W ramach tego pilotażowego projektu koncern otworzył na swoich stacjach 10 placówek pod tym szyldem. W lutym 2016 roku podobnym efektem zakończyły się testy sklepów Tesco na stacjach Orlenu. Od połowy czerwca Orlen rozwija własny koncept sklepu przystacyjnego O'shop, a o zakończenie współpracy z siecią detaliczną koncern podsumował w następujący sposób: (…) Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych w trakcie testów wyników i zebranych w tym czasie opinii klientów. Testowane sklepy odpowiadały najnowszym trendom i oczekiwaniom naszych klientów. Dzięki temu projektowi, PKN ORLEN poszerzył swoje kompetencje, zebrał dużo nowych doświadczeń i zyskał wiedzę, która posłuży w dalszej działalności. Orlen na pewno na wiele pomysłów na przystacyjne sklepy, czego przykładem są ostatnie informacje zawarte w strategii koncernu na najbliższe lata. Aby zaoferować klientom unikalne doświadczenia zakupowe koncern planuje m.in.: udoskonalić format sklepu i kącików StopCafe, wdrożyć nowe produkty i usługi (usługi finansowe, platforma e-commerce i usługa click&collect, carsharing i car fleet management, mobilne płatności i zdalne zamówienia, elastyczna i spersonalizowana oferta w oparciu o Big Data ).