Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Prawie 30 proc. rynku FMCG kontrolują produkty pod markami własnymi



Rzeczpospolita - 19 stycznia 2017 09:09


Już około 1/3 produktów sprzedawanych w polskich sieciach handlowych powstaje pod marką własną detalisty. Tańsze odpowiedniki podbijają nie tylko rynek spożywczy, ale odzieżowy czy elektroniczny - pisze "Rzeczpospolita".

W ujęciu ilościowym już 29 proc. rynku FMCG kontrolują produkty pod markami własnymi detalistów. Jak podaje Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Marek Własnych (PLMA), w Polsce ich sprzedaż wzrosła czterokrotnie od 2003 r., kiedy rozpoczęto zbieranie danych na temat tego tynku.

Mimo znaczącego wzrostu udziału marek własnych w naszym rynku Polska wciąż znajduje się w ogonie europejskich statystyk. W Szwajcarii czy Hiszpanii stanowią już ponad 50 procent rynku. 

Z badania PMR wynika, że to właśnie niższe ceny oraz wysoka jakość są powodami, dla których klienci sięgają po takie produkty w sklepach. Tymczasem zgodnie z przeprowadzonymi dla firmy badaniami GfK dla 67 proc. klientów w Polsce najważniejszą rzeczą w marce jest to, czy jest warta ceny.

Trudno jest oszacować, ile dokładnie Polacy wydają na produkty pod markami własnymi. Z wyliczeń branżowych wynika, że może to być nawet 70 mld zł, z czego ponad 40 mld zł przypada na sektor FMCG.

Więcej w "Rzeczpospolitej".