Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Euromonitor: Przyszłość to luksusowy convenience, outletowy spożywczak i digital



dlahandlu.pl - 6 grudnia 2017 12:58


Analitycy Euromonitora wskazali trzy koncepty, które w ich ocenie będą wyznaczały kierunki rozwoju branży detalicznej i optymalnego zaspakajania potrzeb klientów. Na liście znalazły się: australijska sieć convenience The Foodary, chorwacka sieć Żabac i chiński koncept Tao Cafe, rozwijany przez Alibaba Group.

Sieć the Foodary zadebiutowała w Australii w lutym 2017, wprowadzając koncept sklepu convenience, który jest designersko urządzony, posiada rozbudowany kącik kawiarniany oraz lokalny bar sałatkowy - Sumo Sald. Do tego sieć oferuje usługi: odbioru paczek, prania i dostawy zestawów jedzeniowych. Do końca roku ma działać 30 sklepów w tym koncepcie. Sklep posiada także aplikację, dzięki której można zakupić produkty online i zapłacić za nie oraz za benzynę zatankowaną na stacji zlokalizowanej przy sklepie. Sklep skupia zatem wszystkie elementy, które obecnie stanowią podstawę sukcesu: wygodę, ofertę zdrowej żywności i usługi dodatkowe w jednym.

Po drugiej stronie szali ulokował się koncept Żabac rozwijany w Chorwacji. Sklepy otwierane są przez rodzinę Żabomki od końca 2016 roku. Placówki oferują żywność bezpośrednio od producentów, czyli na paletach i w opakowaniach zbiorczych a ich termin przydatności wynosi od kilku dni do max. 2 miesięcy. Pozwala to sieci Żabac oferować towary o 50 do 90 proc. taniej niż w standardowych placówkach. Oprócz dotarcia do klientów zorientowanych na cenę sieć deklaruje, że dzięki jej działalności uda się rocznie uchronić przed wyrzuceniem 400 tys. ton żywności przydatnej do spożycia. Format dyskontowy w Chorwacji był popularny już wcześniej dzięki ekspansji Lidla, jednak Żabac wprowadza nowe podejście do sprzedaży żywności w formie outletowej i kieruje swoją ofertę głównie do emerytów, których dochód nie przekracza 300 euro miesięcznie.

Tao Cafe to sklep, który zadebiutował latem 2017 roku. Należy do Alibaba Group i w założeniu ma być krokiem w kierunku sklepu bezobsługowego. Konsumenci muszą mieć zainstalowaną aplikację Taobao, aby móc płacić za zakupy. Dzięki temu zdejmują produkt z półki, skanują go i wychodzą przez wyjście, które dokonuje podliczenia zakupów i obciążenia ich konta w sposób automatyczny.  Tao Café zbiera dane z transakcji, dzięki czemu jest w stanie analizować zachowania konsumentów i lepiej dopasowywać swoją ofertę do ich wyborów. Technologia pozwala także na redukcję kosztów personelu.