Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

EEC 2018: Handel i producenci żywności odpowiadają na coraz szybsze zmiany trendów



portalspozywczy.pl - 15 maja 2018 18:38


Kiedyś zmiany trendów były liczone w dekadach, teraz to kwestia lat, a nawet miesięcy - powiedział Robert Noceń, sekretarz generalny, wiceprezes zarządu, Carrefour Polska podczas debaty pt. "Nowe trendy i nowi konsumenci na rynku spożywczym" na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Podczas debaty Artur Jastrząb, wiceprezes zarządu, Żywiec Zdrój SA zwrócił uwagę, że każdy spożywa wodę, więc profil konsumenta spółki to po prostu nasze społeczeństwo. - Duży wpływ na to jakich mamy konsumentów wyznaczają trendy prozdrowotne. To młodsi konsumenci szybciej adoptują się do tych trendów, więc wzrost konsumpcji wody widoczny jest bardziej w ich pokoleniu. Chcemy edukować i wspierać konsumentów, np. rodziców, aby podawali wodę dzieciom, aby zbudować dobre nawyki na przyszłość - komentuje.

Jego zdaniem to co wyznacza współczesną konsumpcję to pęd. - Konsumpcja jest w pędzie. Widać, że  poszukują innych, mniejszych opakowań - poniżej 1 litra - dodaje.

Robert Noceń tłumaczył, że Carefour Polska dąży do tego, aby dostęp do oferty handlowej był stały. – Omnichannel to odpowiedź na wszystkie potrzeby konsumentów. Konsumenci cenią czas, chcą robić zakupy jak najbliżej domu i jak najszybciej - dodaje.

Zdaniem Roberta Nocenia widać sporo zmian nawyków zakupowych wśród seniorów - "to dynamiczna grupa konsumentów, którą coraz mocniej interesuje to co kupuje i spożywa". 

- Młodzież kupuje dziś zupełnie inaczej niż kiedyś - zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Stawiamy więc na rozwój m-commerce i chcemy umożliwić zakupy wszystkich produktów przez urządzenia mobilne. Dodatkowo proponujemy dowolną wersję odbioru zakupów - od coolomatów poprzez odbiór w sklepie, dostawa do domu lub kurierem gdziekolwiek konsument chce. Rozwijamy też akcję "Sąsiatki", czyli tzw. zakupy społeczne - trend robienia sobie nawzajem zakupów - wymienia Noceń. - Mamy to szczęście, że mamy dostęp do najnowszych technologii - mówi.

- Kiedyś zmiany trendów były liczone w dekadach, teraz to kwestia lat, a nawet miesięcy - dodaje.

Prelegenci zgodzili się co do tego, że polski konsument jest bardzo wymagający.

Jak podaje Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl, polscy konsumenci są o wiele bardziej wymagający niż ci w innych krajach w Europie i na świecie i oczekuje, że firmy i usługi dostosują się do ich potrzeb. Ale z drugiej strony - jak zauważa - polscy przedsiębiorcy odpowiadają na te wymagania.

- Trudno być polskim konsumentem i "połapać się" w tych wszystkich modach, trendach, ale i potrzebach i wymaganiach oraz dostosować produkty i usługi do siebie - dodaje Katarzyna Kazior.