Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Sieci handlowe i znane marki wycofują się z Rosji



Rzeczpospolita - 28 maja 2018 14:30


Wiele niemieckich przedsiębiorstw uważało jeszcze do niedawna rosyjski rynek za bardzo obiecujący. Ale zła sytuacja finansowa Rosji powoduje, że inwestorzy, producenci i handlowcy nie łudzą się: na tym rynku nie ma już dla nich przyszłości. Wszyscy liczyli na boom konsumpcji, ale ich nadzieję się nie ziściły – informuje Rzeczpospolita, za Deutsche Welle.

Po 12 latach MediaMarkt chce obecnie wycofać się z Rosji. Największy europejski dealer sprzętu elektronicznego obecny jest w 14 krajach. Ceconomy S.A., zarządzająca tą siecią, negocjuje obecnie sprzedanie swojej sieci filii w Rosji rosyjskiemu konkurentowi M.Video. Nie czekając nawet na dopięcie tej transakcji MediaMarkt w ostatnich dwóch kwartałach zamknął sześć filii w Rosji, czyli mniej więcej co dziesiąty sklep.

Niemiecki gigant handlowy Otto Group po części także wycofuje się z Rosji. W kwietniu koncern zapowiedział, że latem br. zamknie dwa ze swoich rosyjskich sklepów internetowych: otto.ru działający na rynku od roku 2006 i quelle.ru zakupiony w roku 2009. Niemiecki producent artykułów sportowych Adidas ma zamiar zredukować swoją obecność na rosyjskim rynku i swoją zależność od działalności w tym regionie. Decyzja zapadła już w roku 2014, ale po załamaniu się kursu rubla i spadku siły nabywczej Rosjan, przedsiębiorstwo jeszcze raz radykalnie zrewidowała swoje bardzo optymistyczne oczekiwania odnośnie rosyjskiego rynku.

Natomiast koncern Metro nie ma zamiaru zamykać swoich marketów Cash & Carry; obecnie jest w posiadaniu 89 filii w 50 regionach Rosyjskiej Federacji oraz jednej filii na Krymie zaanektowanym przez Rosjan. Przedsiębiorstwo, które działa w 25 krajach świata nie wyklucza nawet otwarcia nowych marketów w Rosji, o czym Metro S.A. poinformowało na zapytanie Deutsche Welle.