Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Ekspert: Błędem e-sklepów jest brak personalizowanej komunikacji z odwiedzającymi witryny po raz pierwszy



dlahandlu.pl - 2 lipca 2018 14:48


– Odpowiedzi na pytanie, jak zwiększyć ruch w e-sklepie, jest tak dużo, że można na ten temat napisać niejedną książkę. Jedną z najpopularniejszych i relatywnie najbardziej opłacalnych metod, z której korzysta wiele e-sklepów, jest wykorzystanie Facebooka oraz SEM, czyli Search Engine Marketing. Zwłaszcza Facebook wydaje się bardzo skutecznym narzędziem dla małego i średniego biznesu – uważa Marek Molicki, ekspert YouLead, twórcy narzędzia do automatyzacji sprzedaży w internecie.

– Nieco bardziej skomplikowane, a dla wielu czasochłonne, okazuje się przekonanie odwiedzających stronę do dokonania zakupów. Oczywiście można powiedzieć, że kupujemy w miejscach, do których mamy zaufanie, ale byłoby to zbyt daleko idące uproszczenie. Na to, gdzie kupujemy, składa się przynajmniej kilka czynników i wcale cena nie musi być tym najważniejszym. E-konsumenci wśród czynników warunkujących dokonanie zakupów, coraz częściej wymieniają dopasowane do nich oferty – na przykład w oparciu o ich wcześniejsze transakcje – oraz sprawną, szybką i również dostosowaną do użytkownika dostawę - wyjaśnia ekspert.

Jego zdaniem jednym z częstych błędów popełnianych przez e-sklepy, o którym nie mówi się zbyt wiele – najczęściej wspomina się o wygodzie zakupów, głownie w kontekście różnych urządzeń, szerokiej ofercie, cenach i logistyce – jest brak personalizowanej komunikacji z użytkownikami anonimowymi, odwiedzającymi witryny po raz pierwszy.

– A to właśnie na tym etapie można zdziałać bardzo dużo, szczególnie jeśli przypomnimy sobie jedno z oczekiwań użytkowników związanych z dopasowaną ofertą. O ile łatwo jest ją stworzyć w przypadku użytkowników posiadających historię zakupów, o tyle może się to okazać bardziej skomplikowane w przypadku użytkowników anonimowych, a tych jest zazwyczaj więcej. W tym właśnie obszarze są spore szanse do zwiększania sprzedaży w e-sklepie. Wystarczy odpowiednio zaopiekować się ruchem, który już jest i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Wbrew pozorom anonimowy użytkownik mówi o sobie i swoich oczekiwaniach więcej, niż nam się wydaje. Trudno to jednak dostrzec bez odpowiednich narzędzi. Niejednokrotnie widziałem sklepy internetowe – choć nie tylko, bo dotyczy to właściwie każdego biznesu, który jako jeden z punktów styku z klientem wykorzystuje witrynę internetową – które zwiększyły konwersję o kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt procent w skali miesiąca po tym, jak wdrożyły odpowiednie rozwiązania. Chodzi o takie narzędzia, które pozwalają na zautomatyzowanie procesów sprzedaży i prowadzenie skutecznej komunikacji ze wszystkimi użytkownikami na stronie. Szczęściem osób odpowiedzialnych za e-sklepy jest to, że mają dziś z czego wybierać. Przed ostateczną decyzją warto jednak pogłębić research i niekoniecznie sięgać po narzędzia najlepiej wypromowane, a te, które w ostatecznym rozrachunku zadziałają najlepiej dla danego e-sklepu – podsumowuje Marek Molicki.