Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Polacy przy lodówkach – jak kupujemy nabiał i mrożonki?



dlahandlu.pl - 4 września 2018 10:55


Polscy konsumenci w wyborze nabiału i produktów mrożonych są szczególnie wyczuleni na nowe smaki oraz informacje o ich walorach odżywczych. Entuzjazmem cieszą się produkty z upraw ekologicznych. To połączenie informacji na etykiecie może zwrócić uwagę polskich konsumentów oraz utrwalić ich nawyk zakupowy dla konkretnego produktu - wynika z badania ASM Group.

Wartość rynku artykułów mleczarskich rośnie z każdym rokiem, a 2018 r., według szacunków Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, może być rekordowy. Eksport mleka surowego w stosunku rocznym może wzrosnąć nawet do 4,1 mln ton, czyli o 2,14 mld euro, zaś wartość importu to blisko 1 mld euro. Przeprowadzone na zlecenie ASM Group badanie* miało za zadanie ocenić potrzeby i kryteria zakupowe Polaków w wyborze nabiału oraz produktów mrożonych. 

Osoby robiące zakupy preferują te artykuły, które wydają się im zdrowe. Kluczowy jest tu nacisk na słowo „wydają się”, gdyż oznacza to produkty, które w świadomości zbiorowej lub indywidualnej funkcjonują jako lepsze i bardziej naturalne, choć w rzeczywistości nie muszą takie być – komentuje producent badania, dyrektor generalny Rubikom Strategic Thinking, Marcin Gieracz. Wyniki badania przedstawiły też, że synonimem „zdrowego” jest „naturalne”, a te dwa pojęcia stosowane są zamiennie.
Konsumenci szukają jednocześnie rozsądnych rozwiązań, które nie nadwyrężą ich portfela.
Szukając zdrowych produktów zwraca się uwagę na ich cenę. Wiele osób wybiera te certyfikowane. Istotnym czynnikiem kształtującym decyzje zakupowe jest dieta, gdyż na sklepowych półkach szukają tych, zgodnych z ich aktualnym jadłospisem – mówi Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzająca w spółce Gruppo Trade Service Polska, należącej do ASM Group S.A.
Jednym z powodów zmiany nawyków zakupowych są informacje o nowościach, szczególnie gdy dotyczą jakiejś zmiany smaku. Jednak informacja na etykiecie produktu musi zgadzać się z tym, co faktycznie on reprezentuje.
Nikt nie lubi być oszukiwany i ta zasada odnosi się również do kupujących. Ich zaufanie łatwo jest nadszarpnąć, jeśli ogólna informacja o walorach produktowych przedstawia je jako zdrowe, zaś skład mówi coś innego, bo jest w nim np. dużo cukru czy znajdują się w nim składniki słabej jakości. Osoby badane mówiły m.in. że sprawdzając etykietę wykluczają „dziwne” dodatki. Informacyjnie niespójny komunikat sprawi, że kupujący z dużym prawdopodobieństwem już więcej nie sięgnie po niego – mówi Urszula Stałowska-Homa.
Wśród osób kupujących nabiał i produkty mrożone, zauważono rosnącą liczbę osób pasjonujących
się gotowaniem, bazujących często na sprawdzonych przepisach kucharskich. Jeśli zostanie w nim wskazany konkretny produkt przez osobę będącą autorytetem kulinarnym, wtedy kupujący jest w stanie sięgnąć po to, co sugeruje autor.
Obserwacja rosnącego zainteresowania samodzielnym przygotowywaniem posiłków jest bardzo ciekawa. Myślę, że jest to kolejna informacja do wykorzystania dla podmiotów, zajmujących się wsparciem sprzedaży w kontekście promocji asortymentu – podsumowuje Urszula Stałowska-Homa.

*Jakościowe badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. na zlecenie ASM Group S.A. przez Rubikom Strategic Thinking. Przeprowadzono je w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział 60 rozmówców. Podczas badania było również obserwowanych 300 osób robiących zakupy. Pytania ankiety dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.