Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Atrium sprzedaje małe centra handlowe



propertynews.pl - 18 września 2018 09:11


Atrium European Real Estate zmieniło strategię inwestycyjną. – Restrukturyzujemy zbyt mocno zróżnicowany portfel. Sprzedajemy małe obiekty, które nie wpisują się w naszą koncepcję projektów dominujących z doskonałą lokalizacją o dużym potencjale demograficznym i socjoekonomicznym. Zatrzymujemy w portfelu obiekty powyżej 25 tys. mkw. w kluczowych miastach – tłumaczy dr Jolanta Wawrzyszuk, Group Head of Leasing Atrium European Real Estate.

Jolanta Wawrzyszuk podczas sesji Property Forum „Centra handlowe. Takiego momentu w sektorze centrów handlowych jeszcze nie było. Co czeka rynek, w co inwestować?” potwierdziła że Atrium nie tylko kupuje aktywa, ale też sprzedaje i restrukturyzuje swój portfel.

- Atrium miało bardzo zróżnicowane portfolio: od bardzo małych assetów – wolnostojących hipermarketów czy na przykład sklepów Media Markt, po bardzo duże nieruchomości typu Promenada. Widząc, jak zmienia się rynek i czego oczekuje klient, postanowiliśmy się dostosować.  Pozbywamy się nieruchomości, które nie mają potencjału na szybki wzrost w ramach asset managmentu, czyli szybkiej rozbudowy, czy modernizacji – zaznacza Jolanta Wawrzyszuk.

Firma sprzedaje aktywa inwestorom instytucjonalnym, których strategią jest posiadanie obiektów także dobrze położonych, ale mniejszych.

- Nasze założenia przewidują, że zatrzymujemy w portfelu obiekty powyżej 25 tys. mkw. Chcemy być obecni w kluczowych miastach, z listy pierwszej piątki czy ósemki. Jesteśmy długoterminowym inwestorem i szukamy inwestycji, w których nasi najemcy zawsze chcieliby być. Przykładem jest ostatni zakup – warszawskie centrum handlowe Wars Sawa Junior – wylicza dr Jolanta Wawrzyszuk.

Jednocześnie podkreśla, że najważniejszym wyzwaniem właściciela obiektu handlowego jest dostosowanie oferty do zapotrzebowania najemców, czyli uelastycznienia specjalnie dla nich powierzchni do wynajęcia, co nie jest łatwe.

- Nasze dwie warszawskie duże rozbudowy – Atrium Promenada i Atrium Targówek w dużej mierze są podyktowane chęcią dostosowania się do potrzeb kluczowych najemców, takich jak Inditex czy H&M. Te marki już były obecne w naszych galeriach, ale na zbyt małych powierzchniach – ok. 1500 mkw. W październiku tego roku otworzą się z flagowymi salonami na optymalnych dla nich formatach powyżej 3 tys. mkw. To jest wyzwanie, któremu nie jest łatwo sprostać z dnia na dzień. Przygotowywaliśmy się do tego od trzech lat – przyznała dr Jolanta Wawrzyszuk, Group Head of Leasing Atrium European Real Estate.