Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

W przyszłym roku wejdą nowe przepisy dotyczące usług płatniczych



dlahandlu.pl - 24 września 2018 13:08


Za rok każda płatność internetowa w Europie będzie musiała spełniać wymogi nowych przepisów, jakie zostały wprowadzone z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników usług płatniczych. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy Visa, wymóg tzw. silnego uwierzytelniania klienta (Strong Customer Authentication) oznacza, że więcej kategorii zakupów wymagać będzie dodatkowych zabezpieczeń w oparciu o zastosowanie co najmniej dwóch elementów autentykacyjnych.

- Wszyscy dobrze wiemy, że bezpieczeństwo to podstawa handlu elektronicznego, ale zdajemy sobie również sprawę z konieczności zachowania równowagi pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą klienta. Jest to szczególnie ważne w świecie, w którym konsumenci mogą dokonywać zakupów z wykorzystaniem całej gamy urządzeń połączonych z internetem, oczekując przy tym, że zostaną obsłużeni w sposób bezpieczny i sprawny. Istnieje poważne ryzyko, że wszelkie utrudnienia przy finalizacji transakcji mogą tylko rozdrażnić konsumenta, który w rezultacie zrezygnuje z zakupu u danego detalisty - mówi Mark Nelsen, Senior Vice President Open Banking, Visa.

Nowe wymogi, dotyczące tzw. silnego uwierzytelniania klienta (Strong Customer Authentication), obowiązywać będą na mocy przepisów prawa europejskiego wchodzących w życie we wrześniu 2019 r.

- Nie istnieje jedno uniwersalne podejście do weryfikacji tożsamości konsumenta – i to znajduje odzwierciedlenie w nowej regulacji unijnej. Więcej kategorii zakupów wymagać będzie dodatkowych zabezpieczeń w oparciu o zastosowanie co najmniej dwóch elementów autentykacyjnych. Jednakże przy transakcjach o niskim ryzyku, dodatkowe środki bezpieczeństwa często nie będą wymagane – tłumaczy Mark Nelsen.

Visa wprowadza właśnie całą serię nowych rozwiązań zaspokajających potrzeby konsumentów w zakresie bezpieczeństwa i kontroli nad własnymi finansami, a jednocześnie pomagających detalistom w spełnieniu nowych wymogów. - Dzięki naszym nowym rozwiązaniom z zakresu bezpieczeństwa, banki i detaliści będą mogli zweryfikować transakcję o niskim ryzyku w czasie rzeczywistym i tym samym zapewnić szybką obsługę klienta – mówi Mark Nelsen.

Zauważa, że coraz większą popularność zdobywają metody biometryczne. Wychodząc naprzeciw temu trendowi, Visa wprowadza nową usługę, która umożliwi bankom integrację uwierzytelniania biometrycznego z ich własnymi aplikacjami. W rezultacie konsument może w prosty sposób zalogować się na urządzeniu połączonym z internetem i dokonać potwierdzenia zakupu swoim odciskiem palca, głosem lub nawet twarzą.

W przypadku transakcji niskiego ryzyka, spółka dostarczamy detalistom narzędzia pozwalające na maksymalne wykorzystanie bliskich relacji, jakie nawiązali ze swoimi stałymi klientami. Będą więc mogli zaoferować im możliwość uwierzytelniania jako zaufanym odbiorcom płatności (tzw. „białe listy”). Wobec detalistów znajdujących się na takiej liście dodatkowa weryfikacja przy przyszłych zakupach zazwyczaj nie będzie w ogóle potrzebna.