Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Eurocash: W Akademii Umiejętności wzięło udział ponad 18 tys. właścicieli i pracowników sklepów



dlahandlu.pl - 25 września 2018 12:41


- Rozwój Akademii Umiejętności dobrze obrazuje sposób, w jaki działa Grupa Eurocash, wspierając niezależnych przedsiębiorców. Najpierw na mniejszą skalę testujemy i wdrażamy rozwiązania, które później – kiedy mamy przekonanie, że są sprawdzone i wystarczająco rozwinięte – udostępniamy wszystkim partnerom i klientom. Tak właśnie było z naszymi nowymi konceptami sprzedażowymi i franczyzowymi, jak chociażby Faktoria Win, Piwne Terytoria, Duży Ben czy obecnie Kontigo - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.

25 września w Łodzi odbywa się trzecia już edycja Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Wydarzenie zgromadziło pięć tysięcy osób – polskich przedsiębiorców, właścicieli i pracowników sklepów detalicznych: abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan. 

Poniżej rozmowa portalu dlahandlu.pl z Katarzyną Kopaczewską

Rozmawiamy w dniu Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash. Jaka jest jego główna idea?

Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash: Od ośmiu lat prowadzimy Akademię Umiejętności Eurocash, która daje tysiącom właścicieli niezależnych sklepów i ich pracownikom możliwości rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, korzystania z wiedzy eksperckiej dotyczącej handlu, obsługi klienta czy zarządzania sklepem. Historycznie, dostęp do tych narzędzi i wiedzy był w praktyce zarezerwowany dla największych sieci dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych. Wiadomo, że pojedynczy sklep spożywczy nie mógłby sobie pozwolić na kompleksowe, cykliczne szkolenia z różnych obszarów dla całego zespołu. Zmieniliśmy to dzięki Akademii, a niezależni detaliści otrzymują bez opłat konkretne wsparcie, aby stawać się coraz bardziej konkurencyjnymi.

Od 2016 roku, czyli trzeci rok z rzędu, Kongres otwiera we wrześniu kolejny rok działalności Akademii, organizując Kongres Przedsiębiorczości Polskiego Handlu. W tym roku w Łodzi – wcześniej w Katowicach i w Warszawie. W jednym czasie i miejscu spotyka się prawie pięć i pół tysiąca ludzi z naszej branży – przede wszystkim nasi klienci, a więc właściciele i pracownicy sklepów funkcjonujących w ramach sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. Kongres jest znakomitą platformą dialogu i wymiany informacji, a jednocześnie wydarzeniem, w ramach którego poruszyć możemy ważne tematy. Warsztaty i wykłady poprowadzą nasi goście specjalni i eksperci – w tym partnerzy Akademii, a więc przedstawiciele czołowych firm FMCG i instytucji naukowo-badawczych.

Akademia Umiejętności Eurocash powstała w 2010 r. jako projekt dla sieci Delikatesy Centrum. Sześć lat później projekt zmienił formułę. Jak ewoluuje AUE?

Rozwój Akademii dobrze obrazuje sposób, w jaki działa Grupa Eurocash, wspierając niezależnych przedsiębiorców. Najpierw na mniejszą skalę testujemy i wdrażamy rozwiązania, które później – kiedy mamy przekonanie, że są sprawdzone i wystarczająco rozwinięte – udostępniamy wszystkim partnerom i klientom. Tak właśnie było z naszymi nowymi konceptami sprzedażowymi i franczyzowymi, jak chociażby Faktoria Win, Piwne Terytoria, Duży Ben czy obecnie Kontigo. Tak jest z rozwijaną przez nas platformą dystrybucji produktów świeżych. I dokładnie tak samo było z samą Akademią. Zaczęliśmy od Delikatesów Centrum, sześć lat później udostępniliśmy ten program pozostałym sieciom franczyzowym i partnerskim, dzięki czemu w 2016 r. liczba uczestników wzrosła do ponad 14 tysięcy i skala ta wciąż się powiększa.

Co ważne, dbamy o to, aby dostosowywać program Akademii do bieżących wyzwań rynkowych. W formie kursów e-learningowych, warsztatów i konferencji skupiamy się na takich tematach jak chociażby zarządzanie personelem, obsługa klienta, zarządzanie magazynem czy prowadzenie stoiska z produktami świeżymi. Od zeszłego roku intensywnie rozwijamy tematykę sukcesji, która dotyczy wielu przedsiębiorców z sektora handlowego oraz innych gałęzi gospodarki. W szczególności tych, którzy zakładali swoje firmy na początku lat 90-tych. Naszym celem jest wsparcie właścicieli sklepów, aby mogli przejść przez ten proces w sposób zaplanowany i skuteczny.

Co jeszcze udało się osiągnąć Akademii? Jakie są strategiczne plany dla tego projektu na najbliższe lata?

Powodem do dumy jest rosnąca liczba przedsiębiorców i ich pracowników, którzy korzystają regularnie z oferty szkoleniowej Akademii Umiejętności Eurocash. Tylko w ubiegłym roku akademickim udział w naszych szkoleniach, warsztatach i konferencjach wzięło 18 tysięcy osób.
Niezwykle ważnym krokiem było uruchomienie studiów podyplomowych, których formułę opracowaliśmy ze Szkołą Główną Handlową. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Dzięki niej uczelnia wyższa oraz firmy z sektora FMCG wypracowały program skierowany do właścicieli niezależnych sklepów. Pierwsza edycja za nami – 75 przedsiębiorców ukończyło dedykowany kierunek studiów. To motywuje nas do dalszych działań – kolejne studia ruszają już w październiku.
Zadaniem Akademii jest praktyczna edukacja przedsiębiorców w tematach najważniejszych dla prowadzenia ich codziennego biznesu. I w tym kierunku będziemy rozwijać dalej ten projekt. Wspomniałam o ważnym i aktualnym temacie sukcesji, ale innym przykładem naszych działań jest promocja zawodu sprzedawcy. Jest to kluczowe dla wsparcia naszych klientów w okresie, w którym niemal każdy pracodawca ma trudności w znalezieniu nowych, odpowiednio wykwalifikowanych osób do pracy.

Co jest motywem przewodnim tegorocznego Kongresu?

Tegoroczny Kongres jest poświęcony tematom bliskim przedsiębiorcom. Kładziemy nacisk na zagadnienia dotyczące konsumenta, zarządzania personelem, przywództwa i motywacji, jak również wspomniana sukcesja w biznesie. Wśród zaproszonych gości specjalnych, którzy podzielą się swoją wiedzą, znaleźli się m.in. prof. Henryk Mruk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wskaże, jak nasze codzienne działania wpływają na klientów sklepów. O skuteczną motywację i pobudzenie energii zadba Jakub B. Bączek, trener mentalny kadry narodowej siatkarzy Stephane Antigi – złotych medalistów mistrzostw świata w 2014 r. O tym, jak skutecznie przekazać prowadzony biznes opowie mecenas dr Małgorzata Rejmer. Sportowiec i przedsiębiorca Rafał Sonik podzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie efektywnego łączenia pasji i biznesu. Prof. Rafał Ohme wyjaśni natomiast reguły, które rządzą naszymi emocjami i rozumem. Kwestią przywództwa zajmie się mówca i mentor Robert Krool. A o tym, jak uczynić motywację stylem życia, opowie dr Mateusz Grzesiak.


Sukcesja to problem wielu polskich firm. Niedawno Wojciech Kruszewski właśnie z powodu braku sukcesorów sprzedał Eurocashowi 26 sklepów sieci Lewiatan. Czy wykup placówek to jeden z elementów strategii firmy, by placówki pozostały pod auspicjami spółki?

Absolutnie nie zamierzamy „masowo” przejmować sklepów od naszych klientów. Podejmujemy natomiast szereg działań, aby ułatwić im przekazanie biznesu sukcesorom. Sukcesja to aktualny temat dla coraz liczniejszej grupy przedsiębiorców. Najczęściej myślimy w takiej sytuacji o dzieciach. To naturalne, że chcemy, by dorobek naszego życia, któremu poświęciliśmy mnóstwo serca, czasu i wysiłku, pozostał w rodzinie. Niekiedy jednak dzieci nie są zainteresowane przejęciem biznesu, mają inne plany. Przykład Pana Wojciecha nie jest odosobniony. Przedsiębiorcy w takiej sytuacji mają dwie opcje – zamknąć biznes lub go sprzedać. W tym drugim przypadku, sklep mógłby trafić w ręce sieci konkurencyjnych dla naszych klientów. Cieszymy się, że Pan Wojciech zdecydował się sprzedać swoje sklepy nam, dzięki czemu dalej będą one rozwijane. Tą transakcją pokazujemy, że dajemy naszym partnerom możliwość wyjścia z inwestycji i przejścia na emeryturę lub realizacji przez nich innych planów biznesowych czy życiowych, bez obaw o dalsze istnienie stworzonych przez nich biznesów i miejsc pracy.

Niełatwo być sprzedawcą, to ciężka praca. Jakie działania podejmujecie Państwo wraz ze swoimi klientami, by zachęcić do pracy w tej profesji?

Myślę, że warto wspomnieć w tym kontekście o dwóch tematach. Po pierwsze, jako Grupa Eurocash duży nacisk kładziemy na unowocześnianie sklepów naszych klientów – dajemy im możliwości korzystania z najnowocześniejszych technologii, które usprawniają i ułatwiają zarządzanie biznesem. Najlepszym przykładem może być uruchomiony wczoraj eurocash.pl: największa platforma FMCG B2B w Polsce. Zamówienie towaru staje się szybkie i proste – można do tego wykorzystać telefon komórkowy. Na platformie znajduje się wiele danych analitycznych i podpowiedzi, jak poradzić sobie z działaniem lokalnej konkurencji. To także kampanie reklamowe producentów czy struktura demograficzna okolicznych mieszkańców. Dzięki temu praca właściciela sklepu oraz jego zespołu staje się łatwiejsza i efektywniejsza.

Po drugie, od tego roku rozwijamy program promocji zawodu sprzedawcy. Pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji rozpoczęliśmy współpracę z wybranymi szkołami zawodowymi, branżowymi oraz technicznymi. W ramach projektu Akademia organizuje praktyczne warsztaty dla uczniów, którzy mają również możliwość odbycia pełnopłatnych praktyk zawodowych w sklepach franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. Staramy się zainteresować młode osoby tym, że praca w sklepie jest ciekawą opcją zawodową i daje możliwości rozwoju.

Czy zakaz handlu w niedziele wpłynął na wyniki sklepów, prowadzonych w ramach sieci franczyzowych Grupy Eurocash? Ilu franczyzobiorców zdecydowało się na pracę w niedzielę i czy się to im opłaca?

Jest jeszcze za wcześnie na wyciąganie wniosków. Sklepy małoformatowe rosną w bieżącym roku szybciej niż cały rynek, w szczególności od wiosny, kiedy obowiązywać zaczął niedzielny zakaz handlu. Pamiętajmy jednak, że w ostatnich miesiącach małoformatowym sklepom sprzyjała bardzo dobra pogoda. Przeanalizowanie tej sytuacji wymaga zatem dłuższego okresu.

Co ważne, decyzję o tym, czy w niedzielę dany sklep naszych klientów jest otwarty, czy nie, należy tylko do nich samych. Każdy przedsiębiorca podejmuje ją indywidualnie. Przypomnę natomiast, że jeszcze przed wejściem nowych przepisów w życie spytaliśmy naszych klientów o opinię na ten temat i zdania były podzielone – połowa przedsiębiorców była za zakazem, a połowa przeciw.

Jak Eurocash wykorzystuje trend na lokalność i rosnący patriotyzm konsumencki? Jakie inne działania wspierają sprzedaż w sklepach Państwa klientów?

Eurocash od początku prowadzenia swojego biznesu stawiał na wspieranie zaangażowania lokalnego właścicieli sklepów. Promujemy też lokalnych producentów, dystrybuując ich produkty. Niektórzy dzięki nam zyskują ponadregionalną lub ogólnopolską obecność. W rankingu „Równi w Biznesie” pokazujemy, że bardzo często lokalni producenci traktują niezależny handel po partnersku, bez nadmiernego różnicowania cen i oferty. Wspieramy też społeczne korzyści z istnienia niezależnego handlu. Według przeprowadzonego przez nas w ubiegłym roku badania, działalność niezależnych sklepów pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia – tak uważa ponad 78 proc. pytanych przedsiębiorców. To lokalne sklepy i ich właściciele tworzą miejsce spotkań danej społeczności, miejsca pracy i możliwość budowania bliskiej relacji z klientem.

Dlatego jako Grupa inwestujemy w rozwój różnych formatów sklepów małoformatowych, sprawiając, że mają one atrakcyjną ofertę dla klientów. Dostarczamy też szereg narzędzi wspierających prowadzenie biznesu. Mamy świadomość, że tego typu inwestycje przyczyniają się do rozwoju regionów, które rosną w siłę. Tak działają np. Lokalni Herosi. Przedsiębiorcy mogą zaangażować się społecznie, zgłosić projekt rozwoju swojego regionu i zyskać od nas dotację na realizację działań. Może to być np. nowe boisko do gry w piłkę czy siłownia na świeżym powietrzu. Przedsiębiorcy chętnie angażują się w takie projekty, z których korzystają przecież wszyscy mieszkańcy danego regionu. Sklepy małoformatowe są w gruncie rzeczy ostoją małych ojczyzn – coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli kupuję w małym formacie, to kupuję lokalnie.

Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu jest inicjatywą organizowaną w ramach Akademii Umiejętności Eurocash – największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego, który wspiera niezależne sklepy detaliczne. W ramach Akademii właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu zarządzania sklepem spożywczym czy obsługi klienta w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie, korzystać z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wymieniać doświadczenia.