Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Bytom z imponującym wzrostem sprzedaży w kanale internetowym



dlahandlu.pl - 26 września 2018 10:37


W I półroczu 2018 roku Bytom S.A. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 98,8 mln zł, co oznacza wzrost o 12,9 proc. rdr. Zysk netto wyniósł 4,3 proc. i był nieznacznie wyższy (o 1 proc.) w stosunku do wyniku po pierwszych sześciu miesiącach 2017 roku.

Zysk operacyjny wypracowany przez spółkę ukształtowała się na poziomie 6,9 mln zł (wzrost o 29 proc. rdr), a EBITDA - 9,8 mln zł (wzrost o 26 proc. rdr).

W samym II kwartale przychody Bytomia wyniosły 58 mln zł (wzrost o 10,7 proc.), zysk netto wyniósł 5,4 mln zł (spadek o 3,7 proc.). 

- Na wzrost składał się przede wszystkim, wzrost przychodów z tytułu sprzedaży detalicznej, która stanowiła w raportowanym okresie 94% łącznych przychodów Grupy. Sprzedaż detaliczna wzrosła z poziomu 81,5 mln zł do 92,6 mln zł (wzrost o 14%). Grupa odnotowała wzrosty we wszystkich sprzedawanych przez nią produktach, tj. w segmencie odzieży formalnej jak i „smart casual”. Istotne wzrosty odnotowywano na sprzedaży kolekcji formalnej, wzrost ten wynika ze zwiększenia zapasu kolekcji całorocznej - czytamy w sprawozdaniu zarządu.

W I półroczu 2018 roku odnotowano również 82% wzrost sprzedaży w kanale internetowym z poziomu 4,7 mln zł do 8,6 mln zł. Zmiany jakie zostały wprowadzone w zakresie prowadzenia i obsługi sklepu internetowego (wyższa jakość w realizacji zamówień, przyspieszenie realizacji zamówień) oraz odpowiednio dopasowane promocje, spowodowały wzrosty sprzedażowe w tym kanale.

Udział przychodów z tego kanału w przychodach ze sprzedaży detalicznej kształtuje się na poziomie ponad 9%. Biorąc pod uwagę osiągnięcia innych firm o podobnym profilu który osiągają dwucyfrowy udziału w przychodach ze sprzedaży detalicznej, wydaje się realny wzrost udziałów sprzedaży internetowej do 10% już w tym roku. Spółka zauważa zmiany w zwyczajach zakupowych klientów, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom w najbliższym okresie spółka planuje zaprezentować im atrakcyjniejszą i bardziej przyjazną wersję e-sklepu. Ciągle rozwijający się rynek e-commerce, daje możliwości do dalszego rozwoju tego kanału sprzedaży - podano w sprawozdaniu.

Bytom podtrzymuje, iż nadal planuje zwiększyć posiadaną sieć sprzedaży. Celem na koniec 2018 roku jest posiadanie sieci detalicznej o łącznej powierzchni minimum 16,1 tys. mkw. Zwiększenie sieci będzie się odbywało poprzez otwarcia nowych sklepów o średniej powierzchni 130-160 mkw., jak i powiększanie sklepów istniejących, o niskim metrażu, które to wykazują się wysoką efektywnością sprzedaży i rentownością.

Na koniec czerwca br. spółka posiadała 117 sklepów o łącznej powierzchni 14 693 mkw. W II półroczu planowane jest jeszcze otwarcie 5 salonów o łącznej powierzchni 644 mkw. oraz powiększenie obecnych o łączną powierzchnie 750 mkw. Na koniec roku planowana średnia powierzchnia sklepów w sieci będzie wynosić 132 mkw., na koniec 2017 średnia powierzchnia wynosiła 124 mkw. (wzrost o 6%).

Bytom przewiduje też na ten rok poprawę efektywności sprzedaży z mkw., wzrost sprzedaży na sklepach porównywalnych, dalszy rozwój kanału e-commerce, 10 proc. udział sprzedaży detalicznej, utrzymanie kosztów sklepów na poziomie niższym niż wzrost sprzedaży z mkw.

W następnych latach grupa planuje nadal zwiększać powierzchnię handlową - na koniec 2019 roku spółka planuje posiadać sieć detaliczną liczącą około 130 sklepów o powierzchni 17 tys. mkw.