Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Polska wpływa negatywnie na rentowność Tesco w Europie Środkowej



dlahandlu.pl - 3 października 2018 10:53


W pierwszej połowie roku finansowego 2018/19 Grupa Tesco zanotowała sprzedaż w wysokości 28,3 mld funtów, co oznacza wzrost rdr o 12,5 proc. przy stałym kursie wymiany 12,5 proc. i o 12,8 proc. przy aktualnym kursie wymiany walut. Strata netto detalisty jest nadal wysoka i wynosi 3,12 mld funtów wobec 3,26 mld funtów w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny jest wyższy o 24,4 proc. i wynosi 933 mln funtów. Hurtownia Booker została włączona do Grupy 5 marca br., dzięki czemu sprzedaż Tesco wzrosła o 11,8 proc.

Tesco w Polsce zanotowało 4,83 mld zł (ok. 1 mld funtów sprzedaży, z wyłączeniem VAT). To spadek o 3,5 proc. Sieć ma w naszym kraju 397 sklepów.

Sprzedaż Tesco w Wielkiej Brytanii i Irlandii wzrosła o 3,8 proc., przy czym sprzedaż LfL w Wielkiej Brytanii wzrosła o 2,3 proc., a sprzedaż LfL Bookera o 14,7 proc.

W Europie Centralnej sprzedaż LfL jest niższa o 1,5 proc., co Tesco tłumaczy zakazem handlu w niedziele wprowadzonym w Polsce. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja detalisty w Azji, gdzie sprzedaż LfL jest niższa o 7 proc. Globalna sprzedaż LfL na wszystkich rynkach, na których działa Tesco wzrosła o 2,2 proc.

- Początek br. jest dla nas udany, a wzrost w drugim kwartale napędzany jest głównie przez rynek brytyjski oraz irlandzki, które zapewniają nam jedenasty z rzędu kwartał wzrostu sprzedaży. Sfinalizowaliśmy naszą fuzję z Bookerem w marcu i jesteśmy zachwyceni dotychczasowymi osiągnięciami. W lipcu ogłosiliśmy strategiczny sojusz z Carrefourem, który rozpocznie się w tym miesiącu. A teraz jesteśmy w połowie drogi do największego odświeżenia marki własnej w naszej prawie stuletniej historii, w tym znacznej inwestycji w ponad 300 nowych produktów sygnowanych logo "Wyłącznie w Tesco", które będą oferowane w najlepszych cenach na rynku. Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszych ambicji i nadal poprawiamy jakość i wartość naszej oferty dla klientów na wszystkich naszych rynkach. Dzięki temu jesteśmy dobrze przygotowani, aby zapewnić akcjonariuszom zysk z inwestycji – powiedział szef Tesco, Dave Lewis.

Tesco nadal udoskonala ofertę asortymentową, koncentrując się na kategoriach, które uzupełniają ofertę spożywczą. W rezultacie sieć zmniejszyła liczbę produktów o dalsze 15 proc. od początku roku. Decyzja o zamknięciu Tesco Direct 9 lipca br. roku odzwierciedla skupienie się detalisty na osiągnięciu rentowności.

Tesco jest zadowolone z postępów w realizacji ogólnoeuropejskiego programu redukcji kosztów.
Jednak w Polsce zakaz handlu w niedziele doprowadził do znacznego spadku wydajności operacyjnej (strata 2 niedziel w miesiącu). Polska pozostaje jedynym rynkiem w ramach Grupy, który notuje straty przyczyniając się do tego, że cały rynek Europy Środkowej zanotował stratę na poziomie 32 mln funtów w pierwszej połowie bieżącego roku finansowego. Tesco zamknęło już w naszym kraju 18 nierentownych sklepów i ogłosiło zamknięcie kolejnych 13 placówek.

Tesco pozostaje jednak na dobrej drodze, aby zrealizować średnioterminowe ambicje określone w październiku 2016 r .: obniżyć koszty o 1,5 mld funtów, aby wygenerować 9 mld funtów z działalności operacyjnej oraz poprawić marże operacyjne Grupy o 3,5 proc. do 4,0 proc. do roku finansowego 2019/20. Tesco spodziewa się, że synergia związana z fuzją z Bookerem przyniesie w tym roku korzyść w wysokości co najmniej 60 mln funtów, osiągając łączną wartość ok. 140 mln funtów w 2019/20 i ok. 200 mln funtów do 2020/21.