Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Prezes Merlina: Chcemy być drudzy po Empiku (wywiad)



dlahandlu.pl - 5 października 2018 10:20


O współpracy z KryptoJam, akwizycjach i planach na przyszłość rozmawiamy z Łukaszem Szczepańskim, prezesem Merlin Group S.A.

Kiedy Topmall przejmował Merlina, sytuacja spółki była nie do pozazdroszczenia: wnioski o upadłość, zaległości wobec pracowników, kryzys wizerunkowy… A jednak odważył się Pan zagrać va banque. Opłaciło się?

Oczywiście! To wspaniała przygoda i wielki sukces zespołu zaangażowanego we wskrzeszenie tej legendarnej, polskiej marki. W ciągu trzech lat ze spółki na skraju upadłości i zapomnienia udało nam się zbudować jedną z największych i najszybciej rosnących polskich grup e-commerce specjalizującą się w sprzedaży kultury przez internet. Obecnie jako Merlin Group jesteśmy w TOP 3 największych sprzedawców książek online. Dysponujemy własnym centrum logistycznym, które zapewnia obsługę już nie tylko sklepów w grupie, ale również świadczy komercyjne usługi dla rynku, co jest dla mnie bardzo ważnym sygnałem, że rynek nam ufa i docenia starania zespołu Merlin Group, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.

Wciąż toczą się postępowania układowe. Jaka jest dzisiaj sytuacja spółki?

Jesteśmy w trakcie postępowania układowego w spółce Magus SA (dawny Merlin.pl SA), trwa głosowanie nad zaproponowanym wierzycielom układem.

Jak wygląda współpraca z ATP Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętych Aktywów Niepublicznych?

ATP FIZAN jest naszym największym akcjonariuszem i bardzo ważnym partnerem, który wspiera kapitałowo oraz doradczo rozwój Merlin Group.

Merlin może być zadowolony z przychodów w I półroczu, ale strata spółki wzrosła. Co obciąża wynik?

Obciążeniem dla wyniku były przede wszystkim inwestycje w rozwój platform informatycznych, przygotowanie centrum logistycznego do świadczenia usług dla podmiotów zewnętrznych oraz marketing. Jesteśmy spółką technologiczną, cały czas inwestujemy, walczymy o wzrost liczby zamówień oraz ich rentowności, zatrudniamy najlepszych ekspertów. To kosztuje, ale też przekłada się na wzrost dynamiki przychodów, a tym samym osiągnięcie progu rentowności w nieodległej przyszłości.

W 2016 roku zapowiadaliście, że na koniec 2018 roku przychody będą wynosiły 100 mln zł. Plan na 2017, czyli 50 mln zł udało się zrealizować. Jak będzie w tym roku?

W tym roku zgodnie z planem dużą rolę odegra akwizycja. Szacujemy, że łączne przychody wszystkich podmiotów należących do Grupy na koniec roku przekroczą 100 mln zł

Szerokim echem odbiła się w mediach wiadomość o współpracy z Krypto Jam. Po co Merlinowi blockchain i kryptowaluty? Jak to będzie wyglądać w praktyce? Czy w Polsce konsumenci są gotowi na takie rozwiązania?

Krypto Jam jest dla nas partnerem posiadającym know how i doświadczenie w segmencie blockchain, a posiadanie wykwalifikowanego i zaangażowanego partnera jest ważną składową sukcesu. Traktujemy technologię blockchain jako dużą szansę, niczym internet na początku lat 90-tych. Chcemy aktywnie uczestniczyć w jej rozwoju, a także stać się beneficjentem zmian, które przyniesie. W naszej ocenie blockchain jest przełomem technologicznym, który na zawsze zmieni sposób przechowywania i przekazywania informacji w internecie.

Program lojalnościowy jest pierwszym etapem wdrażania technologii blockchain w Merlin Group, w zanadrzu mamy kolejne duże projekty. Zależało nam na tym, żeby zaoferować klientom Merlin Group, a w przyszłości także innych sklepów internetowych w Polsce i na świecie program lojalnościowy, który będzie niósł za sobą wartość dodaną. Nie sztuką jest rozdawać klientom punkty, których trzeba uzbierać miliony, aby wymienić je na pluszowego misia z logiem sprzedawcy, a najczęściej i tak przepadną tracąc ważność. Program lojalnościowy mLoyalty da klientom możliwość wyboru co zrobić ze zgromadzonymi punktami. Jesteśmy przekonani, że wymierne wartości płynące z aktywnego uczestniczenia w programie przełożą się na chęć zdobywania przez klientów wiedzy i przełamania bariery technologicznej, która teraz może wydawać się wysoka, a tak naprawdę nie różni się niczym od codziennego logowania się do banku przez internet.

Oprócz inwestycji w technologie, przejmujecie. W listopadzie finalizacja umowy z Profit M. Dlaczego akurat ta spółka?

Profit M jest szybko rosnącym graczem, a po przejęciu przez Merlin Group sklepy należące do spółki zyskają dzięki efektowi skali i synergii. Szczególnie duże znaczenie ma tu wykorzystanie naszego centrum logistycznego, ekonomia skali zamówień, a także synergia wiedzy managerów, którzy zamiast ze sobą konkurować, będą współpracować. Celem Merlin Group jest dalsza konsolidacja rozdrobnionego rynku podmiotów sprzedających w Polsce kulturę przez internet. W perspektywie dwóch lat chcemy zająć drugie po Empiku miejsce na tym rynku.

Czy e-księgarnie są nadal na fali? Rynek jest bardzo konkurencyjny, czym się dzisiaj wyróżnić?

Zdecydowanie tak, e-commerce w Polsce rośnie, jednak nadchodzi nieuchronny etap konsolidacji. W naszej ocenie przetrwają tylko najwięksi gracze, którzy osiągną istotną skalę, stąd konieczność konsolidacji rynku. Pomimo tego, że czytelnictwo utrzymuje się na stałym poziomie, sprzedaż przez internet rośnie na skutek migracji klientów ze sklepów stacjonarnych. Widzimy bardzo duży wzrost sprzedaży poradników, książek dla dzieci, to kategorie, które zyskują na popularności wśród Polaków. Na rynku trudno wyróżnić się ofertą, stawiamy więc na jakość obsługi, szybkość dostawy i ogólne pozytywne wrażenie z usług, które oferujemy. W naszym przekonaniu najważniejsza jest jakość, zależy nam, aby nasi klienci byli dumni z faktu, że zakupy robią w sklepach należących do Merlin Group.

A jakie plany ma spółka w segmencie B2B?

Segment B2B dla Merlin Group należy podzielić na dwa obszary. Jeden to sprzedaż książek dla bibliotek, szkół oraz firm, którą aktywnie rozwijamy. Drugi to usługi logistyczne świadczone przez spółkę zależną - Merlin Business Services. Do tego celu wykorzystujemy własne centrum logistyczne w podwarszawskim Ożarowie Mazowieckim, które zajmuje się obsługą oraz konfekcjonowaniem zamówień nie tylko dla sklepów należących do grupy, ale również dla klientów zewnętrznych. Mamy już na swoim koncie duże kontrakty ze znaczącymi graczami na polskim rynku, między innymi spółką z grupy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Logistyka jest dziś kluczem w biznesie e-commerce. Czy Merlin planuje inwestycje w tym segmencie?

Tak, w ramach Merlin Group powołaliśmy wspomnianą już spółkę Merlin Business Services. Stawiamy duży nacisk na dalszy rozwój naszych usług logistycznych oraz optymalizację procesów, co pozwoli nam jeszcze szybciej i taniej procesować zamówienia klientów.