Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Badanie: W ciągu 5 lat zainteresowanie Black Friday wzrosło ponad dwukrotnie



dlahandlu.pl - 16 października 2018 11:17


95 proc. Polaków wie, czym jest Black Friday, a niecałe 60 proc. ankietowanych zamierza dołączyć do listopadowej gorączki zakupowej. 59 proc. z tych, którzy będą polować na okazje, wybiorą się zarówno do galerii handlowych jak i sklepów internetowych, 26 proc. wybierze spokojniejsze e-zakupy, a 15 proc. ograniczy się do sklepów stacjonarnych. W 2018 roku przeciętny Kowalski wyda w trakcie Black Friday 645 złotych, kupując głównie ubrania, elektronikę i obuwie – wynika z badania zespołu analitycznego Black-Friday.Global.

Według raportu, w zeszłym roku przeciętna wysokość rabatu w polskich sklepach internetowych była na poziomie 46 proc.

- Black Friday jest nazywane fenomenem nie bez powodu. Jak wskazują dane najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki Google, w ciągu ostatnich 5 lat zainteresowanie internautów tym wydarzeniem wzrosło ponad dwukrotnie. Co roku niemal w każdym kraju zakupowa gorączka skutkuje kolejnymi rekordami sprzedaży. Jedynie w krajach półkuli zachodniej, gdzie trendy ze Stanów Zjednoczonych docierają szybciej, odnotowuje się umiarkowany wzrost zainteresowania okazjami Black Friday – ocenia Black-Friday.Global.

W polskich sklepach Black Friday zaczął gościć dopiero od 2013 roku i na przestrzeni 5 lat popularność tego święta zakupów dynamicznie rośnie. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, 6 na 10 Polaków deklaruje udział w czarnopiątkowych wyprzedażach (to o 8,5 pp. więcej niż jeszcze rok wcześniej). Przy czym zdecydowana większość kupujących skorzysta z ofert zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych (59%), co czwarty ankietowany wybierze tylko sklepy online, a zaledwie 15% będzie szukać okazji wyłącznie w sklepach tradycyjnych. Dla porównania, rok temu, odsetek ludzi, polujących na zniżki tylko w centrach handlowych był dwa razy wyższy.

- Tak dobra rozpoznawalność Black Friday rokrocznie owocuje szybującymi w górę wskaźnikami sprzedaży. W każdym z 55 przeanalizowanych przez nas krajów liczba transakcji internetowych podczas Black Friday znacznie wzrosła, w porównaniu ze zwykłym dniem. Na przykład, użytkownicy z Grecji dokonali o 2600% więcej zakupów, niż zazwyczaj, a internauci z RPA o 2571%. W żadnym kraju natomiast nie odnotowano tak wielkiego zainteresowania czarnopiątkowymi wyprzedażami jak w Pakistanie, gdzie aktywność e-zakupowiczów była o 11525% wyższa, niż w zwykły dzień roku – czytamy w raporcie.

Nie powinno dziwić, że w wielu krajach to właśnie listopad jest miesiącem, generującym największe zyski sprzedawcom. Szacuje się, że udział listopada w obrotach rocznych sklepów i dostawców usług stanowi około 20%. Z naszych wewnętrznych danych wynika z kolei, że w takich krajach, jak Wielka Brytania, Grecja i Południowa Afryka, nawet co trzecia transakcja w internecie odbywa się w listopadzie.

Wyniki ankiet pokazały, że najwięcej pieniędzy podczas Black Friday gotowi są wydać mieszkańcy Ameryki Północnej i Europy, a z kolei zakupy na relatywnie niewielkie kwoty planują mieszkańcy krajów azjatyckich, jak na przykład Pakistan, Malezja czy Filipiny.

Polscy łowcy okazji planują wydać w trakcie Black Friday średnio 645 zł (175 USD). To mniej niż Amerykanie czy Niemcy (515 USD i 239 USD odpowiednio), ale więcej, niż Rosjanie (136 USD) i Węgrzy (105 USD).

- Co roku światową prasę obiegają zdjęcia tłumów ludzi oblegających markety elektroniczne. Jednak jak pokazały wyniki naszej ankiety, to nie elektronika najbardziej interesuje polujących na zniżki, tylko ubrania. Sprzęt RTV znalazł się dopiero na drugim miejscu wśród ankietowanych. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się także książki, akcesoria sportowe oraz bielizna – oceniają autorzy raportu.

Czarny Piątek słynie z wysokich rabatów, sięgających 80–90%. I choć liczba towarów za symboliczną złotówkę czy z 90% upustem jest mocno ograniczona, ci którzy biorą udział w wyprzedażach mogą liczyć na naprawdę wysokie zniżki.

- Według naszych statystyk z Black Friday 2017, najbardziej na czarnopiątkowych okazjach korzystają Amerykanie, Kanadyjczycy i Ukraińcy – w tych krajach średni rabat w sklepach internetowych w ostatni piątek listopada wyniósł odpowiednio 68%, 66% i 66%. Na nieco „skromniejsze” rabaty mogli liczyć mieszkańcy Rosji (58%), Brazylii (57%) i Turcji (56%), a średnia statystyczna dla całego świata z kolei wyniosła 55% - czytamy w badaniu.

Przeciętna wysokość rabatu w polskich sklepach internetowych w zeszłym roku była na poziomie „tylko” 46%, co biorąc pod uwagę prognozowane wydatki Polaków, w trakcie tegorocznego Black Friday, może się przełożyć na oszczędności w wysokości 550 PLN.

Raport powstał w oparciu o dane statystyczne, działającej globalnie od 2010 roku, platformy zniżek Picodi.com, która stworzyła portal Black-Friday.Global, dedykowany czarnopiątkowym wyprzedażom. W ankiecie wzięło udział 12 tys. osób z 55 krajów świata.