Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

GfK: Co drugie dziecko w Polsce posiada oszczędności



dlahandlu.pl - 26 października 2018 11:31


Większość dzieci w wieku 5-17 lat dysponuje własnym budżetem, pochodzącym w dużym stopniu z kieszonkowego – wynika z raportu GfK „Junior Shopper 2018”, na temat preferencji i zwyczajów zakupowych dzieci i młodzieży.

Największy udział w budżecie dzieci stanowią pieniądze otrzymywane z konkretnym przeznaczeniem (ok. 45 proc.). Pozostałe składowe budżetu to pieniądze, które młodzi nabywcy otrzymują na prezent i marginalnie z tytułu wykonywania prac domowych oraz sezonowych prac zarobkowych.

- Dzieci oszczędzające pieniądze robią to w dużej mierze z myślą o konkretnym zakupie lub celu, który jest zróżnicowany ze względu na wiek i płeć. O ile dziewczęta częściej myślą o zakupie smartfonu czy wyjeździe wakacyjnym lub wycieczce, to chłopcy zdecydowanie wolą kupno roweru czy skutera oraz gry komputerowej. Nastolatkowie, dla których własny wygląd przybiera na znaczeniu, zaczynają oszczędzać z myślą o zakupie odzieży, ale także np. na kurs prawa jazdy - mówi Renata Twardowska, analityk GfK w dziale Consumer Panels & Shopper.

Ponad połowa dzieci w wieku 5-17 lat posiada własny smartfon, niemal jedna trzecia laptop, a co dziesiąte dziecko – telefon komórkowy. W ciągu ostatniego roku co dziesiąte dziecko kupiło te urządzenia za swoje pieniądze.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu, smartfony oraz telefony komórkowe były najczęściej kupowane w salonach operatorów sieci komórkowej. Po laptopy, konsole do gier i tablety najczęściej wybierano się do dużych marketów z elektroniką. Dokonując zakupu sprzętu elektroniki użytkowej dla siebie lub dla swoich dzieci, rodzice często konsultują z nimi swoją decyzję. Dzieci mają znaczący wpływ na wybór modelu bądź marki.

- Posiadane przez dzieci urządzenia elektroniki użytkowej mają bezpośrednie przełożenie na spędzanie przez nie wolnego czasu. Wśród młodego pokolenia dużą popularnością niezmiennie cieszy się internet. Obecnie 86 proc. dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat deklaruje korzystanie z internetu. W porównaniu z rokiem ubiegłym, odsetek ten wzrósł o 5 pp. Internet jest wykorzystywany przez dzieci głównie w celach rozrywkowych i komunikacyjnych (gry, słuchanie muzyki, oglądanie zdjęć, korzystanie z portali społecznościowych). Zdecydowanie najbardziej popularnym portalem społecznościowym jest Facebook. W drugiej kolejności, ze znaczną stratą do lidera, Instagram – dodaje Renata Twardowska dodaje.