Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Wiceprezes Braintri: Przyszłością płatności jest ich ogólna dostępność i wygoda korzystania



dlahandlu.pl - 29 października 2018 11:56


- Płatności mobilne, w ogóle płatności bezgotówkowe, bardzo szybko się w Polsce rozwijają. Jako konsumenci łatwo przyzwyczajamy się do nowych rozwiązań i oczekujemy więcej. Polskie społeczeństwo od początku było otwarte na koncepcję banku elektronicznego i innowacje w branży płatności. Państwo też stawia na terminalizację. W efekcie Polska jest krajem, który kreuje trendy i stanowi inspirację dla innych. W obszarze płatności mobilnych jesteśmy w światowej czołówce. Przyszłością płatności jest ich ogólna dostępność i wygoda korzystania. W zgodzie z tendencją ‘wszystko w jednym miejscu’ - mówi Wojciech Zatorski, wiceprezes Braintri.

Braintri świadczy usługi doradcze w zakresie płatności m.in. dla banków... 

Wojciech Zatorski: Braintri działa od ponad pięciu lat. Podstawą działalności od początku są produkty i usługi dla sektora bankowego. Między innymi, razem z zespołem PKO BP rozwijamy aplikację bankowości mobilnej IKO używaną obecnie przez 3 mln klientów banku, tworzyliśmy Blika, który jest dziś dostępny dla ponad 80% klientów banków w Polsce, w ramach procesu wdrażania tzw. otwartej bankowości, pracujemy nad rozwiązaniami związanymi ze standardem Polish API dla Krajowej Izby Rozliczeniowej. Blik i Polish API to polskie innowacje, których odpowiedników nie znajdziemy w innych krajach europejskich, takie nasze narodowe specjalności. Ale rozwijane przez nas technologie wykraczają także poza tę branżę.   

Jak narodziła się idea Jiffee? 

Inspiracją są potrzeby naszych klientów, zarówno tych, z którymi już współpracujemy, jak i tych, których dopiero chcielibyśmy pozyskać. Dodatkową motywacją jest dynamicznie zmieniające się otoczenie, myślę zarówno o stosowanych rozwiązaniach na poziomie technologicznym, które wymuszają konkurencję, jak i o regulacjach dotyczących rynku. Jiffee to nasz autorski produkt płatnościowy z programem lojalnościowym w pakiecie. Wykorzystuje Bluetooth do realizacji płatności, a dodatkowo pozwala na zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie programów lojalnościowych. Nasza technologia może być dowolnie rozwijana o dodatkowe funkcjonalności, przydatne m.in. w autoryzacji,  IoT, smart city. Bluetooth wydaje się wygodną alternatywą dla najpopularniejszych obecnie płatności kartą i płatności mobilnych opartych o NFC. Dodatkowo nie wyklucza konsumentów posiadających tańsze czy starsze typy telefonów i nie wymaga od sprzedawców dużych inwestycji w infrastrukturę. 

Jak to działa? 

Technologia Jiffee koncentruje się wokół samego procesu płatności. Po pierwsze uwalnia klienta i sprzedawcę, po drugie oferuje wiele dodatkowych możliwości. Przede wszystkim, dzięki wykorzystaniu Bluetooth, Jiffee daje możliwość akceptowania płatności na kasie fiskalnej, telefonie lub tablecie. Bluetooth ma zasięg 100 metrów, co jest bardzo wygodne. Udało nam się rozwinąć algorytm, który jednoznacznie identyfikuje położenie telefonu klienta w przestrzeni w stosunku do urządzenia akceptującego. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo transakcji, to nasze rozwiązanie wykorzystuje kody jednorazowe, ale, co istotne w kontekście wygody korzystania dla konsumentów, sposób ich przekazywania jest bezstykowy. Kodu nie trzeba każdorazowo wpisywać, jest on przesyłany przez Bluetooth bezpośrednio do urządzenia akceptującego. Koncepcja Jiffee bardzo mocno łączy się z programami lojalnościowymi. W jednej transakcji jesteśmy w stanie zarówno zapłacić za dany produkt czy usługę, jak i skorzystać ze zniżki w postaci kuponów czy punktów rabatowych. Jiffee to nie tylko Bluetooth, ale też QR kody i SMSy.

Budowanie lojalności klientów to duże wyzwanie dla branży retail... 

Naszym zdaniem w systemach lojalnościowych proponowanych zarówno przez duże sieci handlowe, jak i mniejsze placówki handlowe nadal można zrobić więcej. Na przykład udoskonalić dwustronną komunikację z klientem i poznać go jeszcze lepiej dzięki narzędziom big data. Większość funkcjonujących systemów lojalnościowych umożliwia sprzedawcy kontakt z klientem wyłącznie w momencie zakupu. Możliwości naszej aplikacji pozwalają na podtrzymywanie komunikacji między sprzedawcą a klientem także poza punktem sprzedaży.