Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Badanie: Zaciera się dysproporcja między świątecznymi zakupami online i offline



dlahandlu.pl - 6 grudnia 2018 11:30


Kosmetyki, perfumy, elektronika i książki - tego typu prezentami w tym roku najchętniej będziemy obdarowywać swoich bliskich. Nadal większość z nas kupi je w sklepach stacjonarnych, ale dysproporcja między świątecznymi zakupami online i offline z roku na rok się zaciera.

Według danych Deloitte, z roku na rok rośnie znaczenie świątecznych zakupów w internecie. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w e-sklepach. Biorąc pod uwagę, że według badania przeprowadzonego na zlecenie SAP, największym bodźcem zakupowym w platformach e-commerce są przeceny, nie dziwi fakt, że będą to zakupy na ostatnią chwilę - jedynie 30 proc. Polaków deklaruje zakup prezentów w listopadzie lub wcześniej.

Wzrost znaczenia e-commerce w strukturze świątecznych wydatków Polaków odzwierciedla trendy wzrostowe dla całego handlu drogą elektroniczną. Według European Ecommerce Report (2018) tworzonego przez Ecommerce Europe we współpracy z SAP, polski rynek e-commerce pod koniec 2017 roku był wart blisko 6,7 mld euro. W tym roku ta wartość ma wzrosnąć do 7,4 mld euro. Z kolei według danych badaczy SAP, przez najbliższe lata ten rynek będzie co roku osiągał dwucyfrową dynamikę wzrostu - w 2020 wartość rynku ma sięgnąć już 15 mld euro. 

Ciekawe wnioski wskazujące na rolę e-commerce w świątecznych zakupach przynosi badanie SAP Consumer Propensity Study, przeprowadzonego na zlecenie firmy SAP. Badacze przepytali konsumentów z 24 krajów, w tym 1000 polskich kupujących. Jak pokazują wyniki, choć zakupy online są dla Polaków wygodne, prawie połowa z nas wciąż chce odwiedzić tradycyjny sklep przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Największym bodźcem zakupowym w platformach e-commerce są przeceny, a od e-zakupów odstręczają nas powody związane z logistyką i przesyłką. Około połowa polskich konsumentów zrezygnowała z zakupów online z powodu wysokich kosztów wysyłki, a 40 proc. z powodu braku towaru w magazynie. 62 proc. z nas wymaga od sprzedawców jasnej i przyjaznej polityki zwrotów.

Przez internet najchętniej kupujemy ubrania, kosmetyki i elektronikę. Wykorzystujemy też platformy e-commerce do planowania podróży i zakupu biletów lotniczych lub kolejowych oraz opłacania urlopowych pobytów. Chętnie kupujemy też bilety na wydarzenia kulturalne oraz płacimy za dostęp do rozrywki online. Jedynie 27 proc. badanych wskazało, że rekomendacje jakie dostają od e-sprzedawców są dla nich interesujące.