Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

W 2019 r. więcej niehandlowych niedziel. Detaliści nastawiają się na trudny rok



Rzeczpospolita - 28 grudnia 2018 10:22


W 2019 r. zakupy będą możliwe już tylko w jedną niedzielę miesięcznie. Ta zmiana jeszcze mocniej wpłynie na wyniki centrów handlowych, już teraz najbardziej odczuwających skutki ograniczeń – pisze Rzeczpospolita.

W 2018 r. zakaz handlu spowodował zamieszanie, ale na poziom sprzedaży jeszcze zbyt mocno nie wpłynął. Z danych firmy Nielsen wynika, że w kategorii FMCG od początku roku do końca lipca sprzedaż wzrosła 5,4 proc., a w okresie z zakazem handlu (czyli od marca) – 5,7 proc.

W 2019 r. firmy wchodzą z przeświadczeniem, że dla handlu będzie on trudniejszy. Tym bardziej że w Sejmie jest już projekt nowelizacji ustawy. Głównym celem zmiany jest odebranie części sklepów możliwości pracy w niehandlowe niedziele na podstawie wyłączenia dla placówek pocztowych (niektóre sklepy skorzystały na usłudze wydawania i nadawania przesyłek). Sprecyzowane ma być też, kto dokładnie jako członek rodziny będzie mógł pomagać właścicielowi sklepu w niedziele. NSZZ Solidarność chce również, aby zakaz niedzielny rozpoczynał się już o 22 w sobotę, aby sklepy nie mogły zbytnio wydłużać pracy w ten dzień. Na razie projekt utknął w Sejmie, choć miał być uchwalony ekspresowo.

– Już w 2016 r. prognozowaliśmy, że głównym efektem ograniczenia handlu w niedziele będzie przekierowanie ruchu klientów do dyskontów i teraz doskonale to widzimy. Doszło do tego, że czołowe sieci dyskontów wręcz cieszą się, że niedziel handlowych będzie mniej, ponieważ w dni je poprzedzające rośnie im wartość koszyka zakupowego. W 2019 r. ten problem się nasili – mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Wygranymi są na pewno sklepy na stacjach benzynowych, których sprzedaż wzrosła o ponad 20 proc. Lista poszkodowanych jest sporo dłuższa. – Wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele wpłynęło niekorzystnie zarówno na poziom odwiedzalności, jak i obroty istniejących galerii. Konsekwencją zaostrzenia zakazu w 2019 r. będą prawdopodobnie dalsze spadki, ale to wyzwanie może też stać się szansą dla zarządców centrów na zagospodarowanie przestrzeni w nowy, atrakcyjny dla konsumentów sposób – mówi Adrian Majsterek z firmy A&A inwestującej w centrum handlowo-rozrywkowe Tkalnia.