Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Grudzień w handlu: Stokrotka i CCC na zakupach, Lidl stawia na e-commerce



dlahandlu.pl - 3 stycznia 2019 10:35


Rynek fuzji i przejęć w handlu nie zwalnia. W grudniu ubiegłego roku Sano wpadło do sieci Stokrotka, a Gino Rossi do CCC. Z kolei Biedronka przejęła kolejne lokalizacje po Piotrze i Pawle. W ostatnim miesiącu 2018 roku detaliści rozwijali także usługi e-commerce. Sieć Bricomarche postanowiła wprowadzić usługę Drive, a Lidl udostępnił płatności Blikiem.

Liderzy przejęć

4 grudnia dowiedzieliśmy się, że sieć Stokrotka przejęła Sano. Spółka została nabyta od powiązanych udziałowców. Połączenie spółek zakończy się na początku 2019 roku. Także w tym roku mają zostać podjęte decyzje w zakresie integracji brandów.

Sano posiada 36 sklepów oraz prowadzi działalność e-commerce. W 2017 roku przychody Sano przekroczyły 71 mln EUR. Spółka zatrudnia ponad 900 pracowników. Po przejęciu Sano Maxima Grupė posiada w Polsce 551 sklepów różnych formatów i wielkości. Pracuje w nich ponad 9 000 pracowników. Łączne przychody połączonych w tym roku sieci handlowych w Polsce (Stokrotka, Aldik i Sano), które należą do Maxima Grupė, wyniosły ponad 720 mln EUR w 2017 roku.

Po przejęciu pięciu lokalizacji po poznańskiej sieci Piotr i Paweł, w grudniu ubiegłego roku Biedronka zajęła kolejne dwa lokale. Jak poinformowało nas biuro prasowe Piotra i Pawła, spółka sprzedała spółce Jeronimo Martins Polska sklep w Gdańsku przy ul. Cieszyńskiego, natomiast lokal po sklepie przy ul. Magicznej w Warszawie został wynajęty JMP.

To kolejne sklepy przejęte przez Biedronkę od Piotra i Pawła. Sklepy należące do Jeronimo Martins Polska działają już we Wrocławiu, przy ul. Grabiszyńska 240 (Tarasy Grabiszyńskie) oraz ul. Dokerska 2A (Galeria Pilczycka Viktor), w Tychach przy ul. Towarowej 2C (Gemini Park), w Poznaniu przy ul. Szwedzkiej 6A (Centrum Franowo) i w Kaliszu przy ul. Młynarskiej 131 (Park Handlowy Kalinka).

Akwizycje nie ominęły również rynku non-food. 7 grudnia spółka CCC, za pośrednictwem Domu Maklerskiego PKO BP, wezwała do sprzedaży 50 333 095 akcji Gino Rossi, stanowiących 100 proc. głosów na walnym zgromadzeniu po 0,55 zł za sztukę. Spółka podpisała także umowę nabycia od PKO Banku Polskiego wierzytelności Gino Rossi z tytułu umów kredytowych.

Wniosek CCC o przejęcie Gino Rossi jest już w UOKiK. Spółka złożyła do pod koniec grudnia.

Detaliści stawiają na e-commerce

Od grudnia ubiegłego roku we wszystkich sklepach sieci Lidl w Polsce można zapłacić za zakupy BLIKIEM. Dzięki temu wdrożeniu sieć akceptacji BLIKA zwiększyła się do 235 tys. punktów handlowo-usługowych oraz 350 tys. terminali płatniczych.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Market Side, co drugi Polak (52 proc.) regularnie robi zakupy w Lidlu. - Obecność BLIKA w sklepach sieci Lidl to naturalna kontynuacja realizacji naszej strategii. Chcemy, aby BLIK był dostępny wszędzie, gdzie użytkownicy płacą, a więc także w sklepach stacjonarnych. Z naszych danych wynika, że w trzecim kwartale 2018 r. klienci zapłacili BLIKIEM w terminalach w sklepach już ponad 1,3 miliona razy – to ponad trzykrotnie więcej niż rok wcześniej – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Z kolei sieć Bricomarche poinformowała w grudniu, że w 2019 roku w wybranych sklepach udostępni usługę Drive. W kolejnych latach to rozwiązanie będzie wprowadzane w kolejnych kilkudziesięciu miastach rocznie. W fazie testów jest również funkcja, która pozwoli klientom sprawdzać dostępność danych towarów i ich cen przez stronę internetową Bricomarché. Celem tych działań jest wyjście naprzeciw potrzebom konsumentów, dla których wygoda i oszczędność czasu to bardzo istotne, życiowe aspekty.

Przypomnijmy, że od 2015 roku dostępna jest usługa Intermarché Drive, w wybranych punktach marketów należących do sieci. Dzięki niej klienci mają możliwość zamówienia produktów przez Internet i odebrania ich w sklepie, w wyznaczonej do tego strefie.

Koncepty 2.0, 3.0…

Sieć Biedronka, sukcesywnie modernizująca swoje placówki, poinformowała na początku grudnia, że obecnie już około 2500 spośród 2850 sklepów Biedronka funkcjonuje w layoucie 2.0, z czego ponad 200 placówek zostało wyremontowanych i otwartych w nowym koncepcie w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku. Nowy layout oznacza zoptymalizowane, bardziej przystępne dla klientów ustawienie produktów, ujednolicony system zamieszczania cen oraz zastosowanie nowoczesnych technologii. W ciągu 9 miesięcy 2018 roku Biedronka otworzyła 54 nowe sklepy i zmodernizowała 153 placówki.

Natomiast sieć Netto rozwija koncept. 3.0. Jak mówił w grudniu Janusz Stroka, prezes sieci handlowej Netto Polska, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, w ubiegłym roku Netto otworzyło trzy sklepy, w tym jeden z nich – usytuowany w gdańskiej galerii Madison – to sklep w najnowszym koncepcie 3.0, która jest realizowana w ramach nowej strategii Netto.

Biedronka restauracją?

Ciekawe informacje napłynęły z sieci Biedronka. W ostatnich dniach grudnia, w Business Insider Polska ukazał się wywiad Pedro Soares Dos Santos, prezes Jeronimo Martins. Mówił on, że zarząd portugalskiej firmy zamierza rozwijać w Biedronce ofertę produktów świeżych i dań gotowych, stając się w większym stopniu "restauracją z jedzeniem na wynos". - Obecnie 40 procent sprzedaży Biedronki to produkty świeże, a chcemy podnieść ten wskaźnik do 70 procent. Będziemy się rozwijać w tempie 100-150 sklepów rocznie - mówił w wywiadzie z Business Insider Polska Pedro Soares Dos Santos.

Kilka dni przed ukazaniem się wywiadu, Jeronimo Martins Polska poinformowało, że od początku 2019 roku wprowadza zmiany w systemie wynagrodzeń. Po pierwsze, pracownicy Biedronki zostaną objęci premią miesięczną, a nie jak dotychczas kwartalną. Zmienią się także kryteria jej naliczania w taki sposób, aby łatwiej było ją otrzymać. Drugą istotną zmianą będzie modyfikacja nagrody za brak nieplanowanych nieobecności. Według nowych zasad, pracownicy sklepów Biedronka, centrów dystrybucyjnych i Fabryki Zup będą mogli ją otrzymać także pomimo sporadycznych dni nieplanowanej nieobecności w pracy.

PKN Orlen rusza na ratunek Ruchu

W połowie grudnia w PAP Biznes pojawiła się informacja, potwierdzona przez przedstawicieli Alior Banku i Ruchu, że rada wierzycieli Ruchu, w której są m.in. wydawcy prasy, jest przychylna przygotowanemu przez PKN Orlen i Alior Bank planowi restrukturyzacji, który ma umożliwić Ruchowi prowadzenie dalszej działalności operacyjnej. Jak podało źródło PAP Biznes, Orlen chce wykorzystać sieć dystrybucyjną Ruchu do sprzedaży towarów z kategorii FMCG. PKN Orlen podał oficjalnie jedynie, że jest na wstępnym etapie analiz potencjalnej transakcji z Ruchem.

Obecnie sieć własna Ruchu składa się z 1800 punktów zapewniających roczny obrót w wysokości około 870 mln zł. Kolportaż Ruchu dociera do ok. 20 tys. punktów i generuje roczny obrót o wartości ok. 500 mln zł. Ruch posiada 13 centrów logistycznych i 1 magazyn centralny.

Ruch złożył 31 sierpnia w sądzie wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego (PPU) w celu zawarcia układu częściowego.