Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Nowi nabywcy - kolejny segment w e-handlu. To konsumenci o wysokich wymaganiach



dlahandlu.pl - 23 stycznia 2019 15:28


- Zaobserwowaliśmy powstanie kolejnego segmentu wśród konsumentów, jakim są nowi nabywcy, czyli osoby, które rozpoczęły swoją przygodę z zakupami online nie wcześniej niż dwa lata temu - mówi Jean-Claude Sonet, dyrektor ds. marketingu, DPDgroup.

15 proc. e-nabywców zaczęło dokonywać zakupów online nie dalej niż dwa lata temu. Jest to stosunkowo niewielka, lecz dość znacząca grupa. Nowi nabywcy mają wyższe wymagania niż osoby kupujące w sieci od dłuższego czasu, m.in. oczekują łatwego procesu zakupowego. Wykazują również dużą aktywność w mediach społecznościowych, cenią sobie programy lojalnościowe i możliwość prostego zwrotu towarów. Wyrażają oni obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności i danych osobowych. Prawie połowa z nich to duzi nabywcy, dlatego z punktu widzenia e-sklepów jest to ważna grupa konsumentów.

Częste porzucanie koszyka zakupów oraz rosnący odsetek zwrotów. 90 proc. kupujących w sieci przerywa składanie zamówienia przed sfinalizowaniem transakcji, ale aż 41 proc. powraca do koszyka zakupów, aby je dokończyć. W zestawieniu z ubiegłym rokiem podwoił się również odsetek zwrotów: z 5 do 10 proc.

Dalszy rozwój zakupów w zagranicznych sklepach online. Około 58 proc. e-nabywców dokonywało już zakupów na zagranicznych stronach internetowych, co stanowi wzrost o 6 p.p. w porównaniu z 2016 r. Średnio jedne na pięć zakupów w sieci dokonywanych jest w zagranicznym e-sklepie, najczęściej w serwisach z krajów ościennych lub w Chinach. E-nabywcy poszukują w ten sposób marek lub ofert niedostępnych na rodzimym rynku. Jedna trzecia internautów dopiero planuje rozpoczęcie zakupów na zagranicznych stronach internetowych.

Stały wzrost m-commerce. 46 proc. e-nabywców kupuje online przy użyciu smartfona, co w porównaniu z 2016 r. stanowi wzrost o 11 p.p. Ze smartfonów coraz częściej korzystają duzi nabywcy i milenialsi, których aktywność w mediach społecznościowych jest najwyższa w historii. Technologia mobilna oferuje e-sklepom niemal nieograniczone możliwości - od tworzenia aplikacji i responsywnych stron internetowych, poprzez kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku online aż po inwestowanie w kampanie reklamowe w mediach społecznościowych.

Podczas e-zakupów ważne okazuje się, kto doręczy przesyłkę. 72% e-nabywców już w momencie składania zamówienia chce wiedzieć, która firma kurierska je dostarczy. Umożliwienie konsumentowi wyboru firmy doręczającej może mieć wpływ na decyzję o sfinalizowaniu zakupu.

W Polsce wyraźnie wzrósł odsetek internautów, którzy dokonali zakupów w zagranicznych e-sklepach, i wynosi obecnie 52 proc. Cały czas jest to liczba nieco niższa od średniej europejskiej, co jest spowodowane pojemnym i dobrze rozwiniętym rynkiem wewnętrznym. Zwiększa się także udział urządzeń mobilnych w e-zakupach. Wynosi on aktualnie 44 proc., co stanowi wzrost w stosunku do 2017 r. o 6 p.p. Aż 38 proc. polskich e-konsumentów deklaruje, że czuje się uspokojonych, wiedząc, która firma kurierska doręczy zamówienia, a 81 proc. chce wiedzieć, z której firmy kurierskiej może skorzystać robiąc zakupy w danym e-sklepie.

Tegoroczne badanie Barometr E-shopper DPDgroup przeprowadzila firma Kantar TNS w dniach 30 maja - 12 lipca 2018 r. Badanie  przeprowadzono online na próbie prawie 24,5 tys. internautów z 21 krajów europejskich: Austrii, Belgii, Chorwacji, Czech, Estonii, Francji, Niemiec, Węgier, Irlandii, Łotwy, Włoch, Litwy, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii.

Badaniem objęto wyłącznie respondentów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2018 r. złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.