Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Intersport: Zakaz handlu nam zaszkodził



PAP - 29 stycznia 2019 18:20


Intersport Polska zakłada, że w 2019 roku zwiększy obroty o kilka procent i poprawi marże. Liczy na zamknięcie roku zyskiem netto - poinformował PAP Biznes prezes Artur Mikołajko. Spółka planuje zwiększyć udział marek własnych w sprzedaży. Będzie też zwiększać sprzedaż marki 4F, należącej do nowego akcjonariusza - firmy OTCF.

Za 2018 rok zanotujemy stratę netto, choć mniejszą niż rok wcześniej. Po ostatnich chudych latach w tym roku chcemy już wrócić do normalnego biznesu i osiągnąć zysk netto i solidną EBITDA. Liczymy na kilkuprocentowy wzrost obrotów i na duży wzrost marży" - powiedział PAP Biznes Artur Mikołajko.


"Zakładamy kontynuację poprawy na markach własnych, których udział wzrośnie dzięki pozyskanym w emisji środkom finansowym. Poprawimy też marże na pozostałych markach, tzw. strategicznych" - dodał prezes.

Intersport przeprowadził pod koniec ubiegłego roku emisję 7,5 mln akcji serii G w ramach subskrypcji prywatnej. Akcje były obejmowane po 2 zł za papier.

Prezes Intersportu poinformował, że głównym celem emisji było pozyskanie środków finansowych na realizację przedpłat przy zamówieniach towarów pod markami własnymi.


W 2017 roku Intersport Polska uzyskał samodzielną licencję marki Intersport i dostęp do zakupu marek własnych Intersport bezpośrednio u producentów w Azji i w Europie, co umożliwia spółce uzyskanie wyższych marż.

"Pierwszy towar w ramach samodzielnej licencji przyszedł w 2018 roku. Wcześniej marki własne kupowaliśmy przez niemieckiego pośrednika, mieliśmy wysokie ceny detaliczne i słabe marże. Teraz mamy dobre ceny detaliczne i dużo wyższe marże. Marża na markach własnych wynosi teraz ponad 55 proc., ponad 15 pkt. proc. więcej niż wcześniej, pomimo obniżenia cen detalicznych" - powiedział Mikołajko.

Intersport Polska chce zwiększyć udział marek własnych w obrotach. W tym roku ma on wzrosnąć do ok. 20 proc.

"Wcześniej marki własne stanowiły 8-9 proc. obrotów. W 2018 roku ich udział wzrósł do ok. 15 proc., a w tym roku planujemy wzrost udziału do ok. 20 proc." - powiedział prezes.

Mikołajko poinformował, że środki pozyskane z emisji mają też służyć poprawie bieżącej płynności.

WSPÓŁPRACA HANDLOWA Z OTCF, NOWYM AKCJONARIUSZEM

7.495.000 akcji w ramach emisji objęła spółka OTCF, której właścicielem jest Igor Klaja. Akcje te stanowią 24,67 proc. kapitału spółki i 20,51 proc. głosów na WZ Intersportu.

"Zaczynamy współpracę. OTCF może teraz myśleć o większej dystrybucji swoich marek, głównie 4F. Podpisaliśmy umowę handlową na trzy lata, kilkukrotnie zwiększymy obroty 4F w sklepach Intersport. Do tej pory marka stanowiła 2 proc. udziału w sprzedaży, a będziemy chcieli dojść do 5-10 proc. Po drugie, OTCF może myśleć o dystrybucji innych marek, nie tylko 4F" - powiedział prezes Intersportu.

Na koniec 2018 roku powierzchnia handlowa sieci sklepów sportowych Intersport Polska była mniejsza rok do roku o 5,4 proc. Spółka zamierza w tym roku wrócić do rozwoju sieci sklepów.

"Zamknęliśmy pięć nierentownych sklepów w dwa lata. Teraz mamy 29 sklepów i od tego roku zaczniemy otwierać nowe placówki" - powiedział prezes Intersportu.

Poinformował, że pod koniec marca planowane jest otwarcie outletu w Gliwicach. Negocjowana jest też umowa otwarcia kolejnego sklepu na południu Polski.

Mikołajko ocenił, że biznesowi szkodzi zakaz handlu w niedziele.

"Wiosną i latem traffic spadł o 5-8 proc, ale udało się to nadrobić. Od jesieni było już trudniej i zakaz nam zaszkodził. Czwarty kwartał był słaby z powodu pogody. Styczeń jest bardzo dobry, zima dopisała" - powiedział prezes.

W 2018 roku spółka osiągnęła przychody w wysokości ok. 182 mln zł, czyli o 1,1 proc. niższe rdr. Dynamika sprzedaży za pośrednictwem kanału e-commerce wzrosła w tym okresie o 57 proc. Sprzedaż LFL wzrosła o 0,4 proc.

Marża wartościowa wzrosła w ubiegłym roku o 4,3 proc. rdr.