Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Carrefour uszczupli zespół menedżerów i przetestuje nowe koncepty sklepów



dlahandlu.pl - 6 lutego 2019 14:17


We Francji wybuchło zamieszanie po tym, gdy wyciekły plany Carrefoura dotyczące hipermarketów. Wynika z nich, że kilka działów niezwiązanych z żywnością zostanie zamkniętych. Ponadto więcej sklepów zostanie objętych franczyzą.

Hipermarkety odpowiadają za około jedną czwartą obrotów Carrefoura na rynku krajowym, ale ich popularność maleje, a rentowność jest po presją. Sekcje niespożywcze muszą mierzyć się z  konkurencją ze strony sklepów specjalistycznych i e-handlu. Po ogłoszeniu planu transformacji w styczniu 2018 r. dyrektor generalny sieci, Alexandre Bompard, ogłosił, że większe sklepy staną się mniejsze, a produkty non-food mogą ustąpić miejsca produktom świeżym i ekologicznym. Zapowiedział również, że cześć hipermarketów zostanie przekazana franczyzobiorcom.

Według Reutersa i Linéaires niektóre z konkretnych działań Carrefoura na rok 2019 można wywnioskować z dokumentów opublikowanych przez związek zawodowy (CGT). Wśród sekcji non-food, które mają zostać zamknięte wymienia się wewnętrzne działy fotografii, elektroniki i biżuterii. W niektórych przypadkach będą one outsourcowane specjalistycznym sieciom, takim jak Darty.
W tym roku Carrefour postawi na samoobsługę, chcąc zmniejszyć koszty zatrudnienia. Sieć będzie też testować sprzedaż perspektywicznych kategorii: produktów dla zwierząt i parafarmaceutyków.

W ubiegłym roku pięć punktów sprzedaży zostało przekazanych niezależnym przedsiębiorcom. Obecnie dziesięć lub jedenaście hipermarketów ma podzielić ten sam los.
Sieć otworzy osiem nowych punktów odbioru zamówień online, a 67 istniejących zostanie powiększonych. 90 spośród 230 hipermarketów będzie mogło dostarczać produkty do domu, a 200 sklepów zacznie korzystać z automatycznych kas. Carrefour chce także uruchomić dziesięć kolejnych sklepów typu outlet/dyskont z niesprzedanym asortymentem. Detalista posiada już 11 takich punktów we Francji. Zarząd uważa także, że w grupie jest zbyt wielu menedżerów i zamierza zmniejszyć liczbę dyrektorów.

Detalista przetestuje również trzy nowe koncepty: model niskokosztowy o nazwie "Essentiel"; koncept, który zapewnia właścicielowi sklepu większą autonomię ("Rebonds") oraz koncept  zawierający restaurację ("Next").