Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Płatności bezgotówkowe pod znakiem innowacyjnych terminali płatniczych



dlahandlu.pl - 8 lutego 2019 13:21


10 lat temu płatności bezgotówkowe w Polsce stanowiły niespełna 20 proc. wszystkich transakcji rynkowych. Obecnie osiągają poziom 30 proc. Rok 2019 będzie stał pod znakiem jeszcze większej popularności i narzędzi i rozwiązań z dziedziny płatności elektronicznych - mówi Piotr Waś, dyrektor zarządzający Ingenico na Europę Wschodnią.

Terminalizacji sprzyja program Polska Bezgotówkowa, który rozpoczął się na przełomie stycznia i lutego 2018 roku. Od tego czasu zainstalowano w ramach tej inicjatywy ponad 115 tysięcy terminali płatniczych, które otrzymały dofinansowanie od Fundacji Polska Bezgotówkowa. Natomiast według danych Narodowego Banku Polskiego na koniec września 2018 r. było łącznie ponad 740 tysięcy terminali płatniczych. Spodziewamy się, iż do 2021 ich liczba przekroczy granicę miliona.

Z globalnego raportu przeprowadzonego przez firmę AVEI, wynika, iż 55,6 proc. firm z branży handlu detalicznego wprowadza rozwiązania w dziedzinie płatności bezgotówkowych dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania konsumentów na obsługę tego sposobu płatności. Przykładem jest Biedronka, która 4 lata temu sterminalizowała setki swoich sklepów. W 2019 roku spodziewamy się zmiany limitu transakcji bez konieczności autoryzacji kodem PIN. Przyśpieszenie obsługi płatności jest argumentem trafiającym w oczekiwania handlowców i paliwem napędowym dla wprowadzania obsługi bezgotówkowej.

Terminalizacja w handlu to także możliwość zapewnienia usług dodanych takich jak uczestnictwo w programach lojalnościowych, możliwość doładowania konta w telefonie, czy wykupu dodatkowych usług jak np. ubezpieczenia. 2019 rok może przynieść przyrost popularności programów lojalnościowych na większą skalę.

Z badania opublikowanego przez ARC Rynek i Opinia, wynika, iż w porównaniu do pierwszej połowy 2017 roku odsetek użytkowników korzystających z tego typu programów w Polsce zwiększył się o 17 pkt. proc., natomiast 35 proc. klientów częściej dokonuje zakupu dzięki uczestnictwu przynajmniej w jednym z nich. Wymagania klientów rosną, także małe lokalne sklepy, piekarnie, kawiarnie czy restauracje muszą stać się konkurencyjne. 

Najbliższe lata w handlu będą zapewne stały pod znakiem wielofunkcyjnych terminali płatniczych. Terminal jaki znamy zaczyna migrować w kierunku narzędzia biznesowego. Urządzenie to umożliwi wdrożenie wielu funkcji operacyjnych, jak np. zarządzanie personelem, rezerwacjami, zapasami czy tworzenia własnych programów lojalnościowych. Terminal będzie ewoluował od urządzenia nastawionego wyłącznie na bezpieczną obsługę płatności do urządzenia wielofunkcyjnego, zmniejszającego koszty operacyjne oraz pozwalającego na tworzenie aplikacji lojalnościowych, zarządzających czy analitycznych. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia akceptowalności całej gamy form płatności począwszy od kart, poprzez NFC na kodach QR skończywszy. Do gry mocno wchodzi smartfon, możliwości ułatwienia płatności przez takie systemy jak Google Pay czy Apple Pay będą miały z roku na rok kluczowe znaczenie. Przyszłością w branży płatności bezgotówkowych są nie tylko bardziej ergonomiczne i funkcjonalne terminale, jest nim także inteligentny ekosystem, w którym płatność pełni kluczową, aczkolwiek niekoniecznie główną rolę - podsumowuje Piotr Waś, dyrektor zarządzający Ingenico na Europę Wschodnią.