Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Polscy pracodawcy muszą nauczyć się zarządzania środowiskiem wielokulturowym



pr, dlahandlu.pl - 12 lutego 2019 09:31


Przed polskimi pracodawcami coraz poważniej rysuje się nowe wyzwanie - zarządzanie środowiskiem wielokulturowym oraz tworzenie odpowiednich do tego warunków pracy – sonduje firma LeasingTeam Group.

Zestawiając dane z GUS, mówiące o 165 tys. nieobsadzonych stanowisk w II kwartale 2018 r. z najniższym od lat bezrobociem na poziomie 5,8% (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) oraz wchodzeniem na rynek kolejnych roczników niżu demograficznego, obserwujemy sytuację jakiej dotąd na polskim rynku pracy nie było – ogromny popyt na pracowników ze Wschodu.

- Polska jest atrakcyjnym krajem zatrudnienia dla obywateli ze Wschodu. Szacuje się, że obecnie pracuje u nas około 1,5 mln pracowników z Ukrainy. Coraz częściej zatrudniamy pracowników z dużo odleglejszych krajów, jak np. Mołdawia, Nepal, Indie, Azerbejdżan, a nawet Wietnam. Przed polskimi pracodawcami coraz poważniej rysuje się nowe wyzwanie - zarządzanie środowiskiem wielokulturowym oraz tworzenie odpowiednich do tego warunków pracy – powiedziała Aneta Sztompka, dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych w LeasingTeam Group.

- W naszej ocenie obawy polskich przedsiębiorców o masową utratę pracowników ukraińskich mogą okazać się znacznie przesadzone. Istnieje wprawdzie prawdopodobieństwo, że Polska stanie się miejscem tranzytowym dla Ukraińców w drodze na Zachód – po zarobieniu odpowiedniej sumy w naszym kraju, część z nich może zdecydować się na wyjazd – będzie to jednak wolny, kilkuletni proces – powiedziała Anna Macheta, dyrektor ds. rozwoju w CPC Consulting Group – spółce LeasingTeam Group odpowiedzialnej za transgraniczne delegowanie pracowników do Niemiec.

Podobnie jak w Niemczech, w Polsce również najbardziej poszukiwani są wykwalifikowani specjaliści, jak np. deweloperów  IT, architekt systemów IT, analityk, specjalista ds. sztucznej inteligencji, projektant robotów, pracownik działu R&D czy specjalista ds. marketingu cyfrowego i e-commerce


Skoro liczba specjalistów na rynku jest ograniczona, to przewagą w pozyskaniu kandydatów staną się szybkie dotarcie i dobra komunikacja z rekruterem. Czynnikami sukcesu zaś będą: dobra i szybka komunikacja poprzez media społecznościowe, jasne warunki zatrudnienia oraz przekazanie informacji zwrotnej. Narzędziami, które przyspieszają kontakt z kandydatami są komunikatory społeczne typu WhatsApp, Viber oraz Messenger, których znaczenie będzie z miesiąca na miesiąc rosło, również w komunikacji na linii rekruter – kandydat.

Rosnącym trendem wzmacniającym dobry kontakt z kandydatem będzie również przedstawianie finansowych warunków zatrudnienia już w ogłoszeniu o pracę. Wg badania „Jakość procesów rekrutacji” (XI-XII 2018 r.), którego partnerem był LeasingTeam Group, aż 86% kandydatów tego oczekuje. W naszej ocenie, z największą mocą trend ten nasili się w obszarze pracy tymczasowej, outsourcingu oraz rekrutacji do branży IT. Takie działania wzmacniają bowiem otwartość w komunikacji z kandydatem i przyspieszają proces rekrutacji