Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Sklepy o powierzchni poniżej 400 mkw. rosną w siłę w Europie Środkowo-Wschodniej



dlahandlu.pl - 21 lutego 2019 10:59


Rynki Europy Środkowo-Wschodniej pokazują, że małe formaty sprzedaży detalicznej stanowią lwią część nowo powstających sklepów. Ponad 70 proc. nowej powierzchni sprzedaży w 2018 r. stanowiły placówki o powierzchni mniejszej niż 400 mkw. W Rosji i w Polsce wykorzystują to głównie dyskonty: Pyaterochka, Magnit czy Biedronka, które są liderami na swoich rynkach - wynika z analizy LZ Retailytics.


W porównaniu z poprzednimi latami szyldy sklepów convenience i proximity, takie jak Dino i Żabka w Polsce oraz Profi w Rumunii, stale zwiększają swój zasięg, wyprzedzając trendy rynkowe. Wszystkie trzy są przykładami małych sieci, które mimo trudnej konkurencji z powodzeniem osiągnęły duże znaczenie w kraju - uważają eksperci.

Zwracają jednak uwagę, że to niemiecki dyskont Lidl ma najlepsze "zdolności przystosowawcze", rosnąc na każdym z rynków powyżej średniej dla danego regionu. Osiąga to dzięki systematycznemu rozwijaniu oferty sprzedażowej. - Biorąc pod uwagę siłę nabywczą w Europie Środkowej i Rosji, możemy spodziewać się silniejszego przesunięcia w kierunku koncepcji supermarketów w przyszłości. W tym samym czasie będziemy świadkami zmian zachodzących w sklepach osiedlowych, które będzie jeszcze lepiej opowiadać na potrzeby konsumentów, stawiając na wygodę zakupów - czytamy w analizie LZ Retailytics.