Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Polski Koszyk chce zawojować USA i Ukrainę produktami od polskich lokalnych dostawców



dlahandlu.pl - 14 marca 2019 12:14


Spółka Polski Koszyk, prowadząca e-market pod adresem polskikoszyk.pl, zamierza rozwijać sprzedaż za granicą, wchodząc m.in. do USA czy na Ukrainę, stać się spółką publiczną oraz utrzymać dotychczasowe średnie roczne tempo wzrostu (CAGR), które dla ostatnich trzech lat wynosi 122 proc.

.- W każdym miesiącu 2018 roku w segmencie B2C notowaliśmy wzrosty sprzedaży rzędu 100-200 proc. rdr, dzięki czemu w grudniu przekroczyliśmy próg rentowności. Pierwsze miesiące bieżącego roku wyglądają równie dobrze – wskazuje Piotr Kondraciuk, prezes spółki Polski Koszyk.

W 2018 roku spółka miała 4,5 mln zł przychodów. Na 2019 planuje 7,5 mln zł przychodów. Średni koszyk wysyłany za granicę ma wartość 600 zł, w Polsce w zależności od formy dostawy jest to 270 zł (kurierem) i 120 zł przy dostawie własnej. Firma nie prowadzi dostaw w niedziele, bo lokalni producenci często pracują w systemie od poniedziałku do piątku, więc skompletowanie zamówień z ich produktami jest możliwe tylko przez 6 dni w tygodniu.

- Jesteśmy firmą technologiczną, która ma w ofercie więcej produktów niż hipermarket, szerszą ofertę produktów ekologicznych niż wyspecjalizowane w tym obszarze sklepy, a także pełen zakres produktów delikatesowych oraz wyrobów małych lokalnych dostawców, a wszystko tow atrakcyjnych cenach. Nasza oferta już teraz jest też najszersza na rynku e-grocery – dodaje prezes Polskiego Koszyka. Polski Koszyk obecnie ma w ofercie 23 tys. produktów, podczas gdy w dyskontach jest to 3-6 tys. produktów, a w sklepach wielkopowierzchniowych 17-19 tys. indeksów. W ofercie polskikoszyk.pl znajduje się ponad 3 tys. produktów ekologicznych (dwa razy więcej niż w dużych e-sklepach lub hipermarketach), a także szeroki asortyment od małych lokalnych dostawców, dostępny w stałej ofercie. Wszystko to możliwe jest pomimo tego, że firma posiada tylko mały magazyn pod Warszawą, gdzie zamówienia od różnych dostawców są kompletowane (na stanie jest jedynie 5 tys. produktów), reszta jest zamawiana do godziny 21 bezpośrednio od dostawców i od godz. 5 kolejnego dnia jest pakowana do wysyłki dla klientów e-sklepu. W Warszawie dostawa realizowana jest następnego dnia, w Polsce w ciągu 2 dni, w Europie w ciągu 2-4 dni.

- Na koniec bieżącego roku planujemy mieć w ofercie 27 tysięcy produktów, a po kolejnym roku 50 tysięcy – zapowiada prezes Piotr Kondraciuk. Filarem wzrostu obrotów Polskiego Koszyka ma być nie tylko sprzedaż w Polsce, ale również za granicą.- Umożliwimy jeszcze w tym roku korzystanie z naszego sklepu klientom z większości krajów świata. Już teraz sprzedaż zagraniczna zbliża się do 10% obrotów, a logistyka – szczególnie w Europie -nie jest dużym wyzwaniem – mówi prezes Kondraciuk. Chicago jest 8. lokalizacją, z której pochodzi najwięcej wyszukiwań zakupowych. Wysoko jest też Sydney.

Rynek zakupów online artykułów spożywczych na dwóch największych rynkach europejskich – Wlk. Brytanii i Francji - to 23 mld EUR w 2018 roku z perspektywą wzrostu do około 35 mld EUR w 2023 roku (dane IGD). Z kolei np. w Niemczech rynek ten rośnie o ponad 20% rocznie, dzięki czemu w 2023 powinien być trzy razy większy niż w zeszłym roku (3,3 mld EUR). W Wlk. Brytanii 7% zakupów spożywczych przechodzi przez kanał e-commerce, o tyle w Polsce jest to wciąż zaledwie 0,7%. - Dużo wyższy dochód rozporządzalny w Europie Zachodniej przekłada się na wartość koszyka zakupów online, która jest we Francji czy Wlk. Brytanii 2-3 razy wyższa niż w Polsce. Należy też pamiętać o 2,5 mln Polaków, pracujących za granicą, którym z reguły bliskie są nasze polskie smaki – zauważa prezes Piotr Kondraciuk.

Wraz z rozwojem skali prowadzonego biznesu Polski Koszyk planuje stać się spółką publiczną. - Sukces biznesowy oznacza potrzebę inwestycji w jeszcze bardziej zaawansowane narzędzia IT oraz –mimo że działamy w bardzo efektywnym modelu biznesowym z transportami od dostawców just-in-time - zwiększa zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Niewykluczone, że już w przyszłym roku rozpoczniemy prace nad debiutem giełdowym (o ile będzie sprzyjający klimat gospodarczy). W pierwszym kroku planujemy wejście na rynek NewConnect – wskazuje Robert Chojnacki, wiceprezes spółki Polski Koszyk.

Firma chciałaby pozyskać kapitał na nowe rozwiązania technologiczne 2.0 i organizacyjne.

E-supermarket polskikoszyk.pl działa od kwietnia 2016 roku. Spółka w całości należy do polskich inwestorów - osób prywatnych.