Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Dino w tym roku wyda 850 mln zł na inwestycje. To połowa budżetu Biedronki



dlahandlu.pl - 14 marca 2019 20:55


Dino Polska szacuje wartość inwestycji w 2019 roku na ok. 850 mln zł. Chce otworzyć więcej sklepów niż w ubiegłym roku. Przypomnijmy, że budżet Biedronki na inwestycje w 2018 r. wynosił 372 mln euro (przeliczając po kursie 1 euro=4,27 zł daje to kwotę ok. 1,58 mld zł).

W całym 2018 roku Dino Polska miało 5,9 mld zł przychodów (wzrost o 30,6 proc. rdr), 541,1 mln zł EBITDA (wzrost o 39,1 proc. rdr), 429 mln zł zysku operacyjnego (+41,5 proc.) i 307,6 mln zł zysku netto (44 proc. więcej niż w 2017 roku). Wzrost sprzedaży LFL wyniósł w 2018 roku 11,6 proc.

Sieć marketów Dino powiększyła się o 202 nowe sklepy. Łączna powierzchnia sali sprzedaży 31 grudnia 2018 r. osiągnęła poziom 375,7 tys. m kw. i była o 27 proc. większa niż rok wcześniej.

- W 2018 r. kontynuowaliśmy szybki rozwój organiczny Dino Polska. Znalazło to odzwierciedlenie zarówno w większej liczbie nowo otwieranych sklepów, jak i w dobrych wynikach finansowych. Otwieramy kolejne sklepy i rozbudowujemy zaplecze logistyczne. Łączna wartość inwestycji, które zrealizowaliśmy w 2018 r. wyniosła 634 mln zł i była o 58% większa niż rok wcześniej. Dzięki temu stworzyliśmy 3,4 tys. nowych miejsc pracy i na koniec roku zatrudnialiśmy w Grupie Dino Polska 16,5 tys. osób. Główne obszary inwestycji, oprócz rozwoju sieci marketów Dino, obejmowały logistykę – w 2018 r. otworzyliśmy nasze czwarte centrum dystrybucyjne w Rzeszotarach, na Dolnym Śląsku, oraz zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro-Rydzyna - napisał Szymon Piduch, prezes sieci, w liście do akcjonariuszy.

- W 2019 r. będziemy kontynuować program inwestycyjny, a jego wartość szacujemy na około 850 mln zł. Planujemy otwarcie większej liczby sklepów niż w 2018 r. oraz kolejne inwestycje w centra dystrybucyjne i moce produkcyjne - dodał.

Istotny wzrost skali działania Grupy – ponad 30-proc. dynamika wzrostu sprzedaży trzeci rok z rzędu – to efekt dalszego dynamicznego rozwoju sieci sklepów i dwucyfrowego wzrostu przychodów na bazie LfL (like-for-like). W 2018 r. sieć Dino odnotowała wzrost liczby zakupów, przy równoczesnym, znaczącym wzroście wartości przeciętnego paragonu.

Dino Polska otworzyła w 2018 roku rekordową liczbę sklepów – 202 wobec 147 otwarć rok wcześniej (+37% r/r), co oznacza, że na koniec grudnia 2018 roku posiadała 977 marketów. Celem jest dalsze zwiększanie liczby nowych otwarć.

 

- Chcielibyśmy utrzymać szybkie tempo rozwoju naszej spółki w kolejnych latach. Otoczenie rynkowe, sprzyjające polskiemu rynkowi handlu artykułami spożywczymi, w połączeniu z naszym sprawdzonym formatem sklepów dają duże możliwości dalszej ekspansji. Zagęszczamy liczbę marketów, stopniowo także zwiększamy zasięg na nowych obszarach, co pozwala nam w zrównoważony i efektywny finansowo sposób przekształcać się w sieć ogólnopolską. Wraz ze wzrostem skali działania chcemy pracować nad utrzymaniem wysokiego poziomu sprzedaży LfL – ocenia Szymon Piduch.

- W 2019 roku stawiamy sobie za cel otwarcie większej liczby sklepów Dino niż rok wcześniej, do czego jesteśmy dobrze przygotowani. W odpowiedzi na potrzeby klientów, będziemy dalej regularnie aktualizować ofertę asortymentową naszych sklepów, opierając ją głównie na markowych i świeżych produktach. Sprzyjająca koniunktura i rosnące wydatki Polaków dodatkowo napędzają sektor handlu artkułami spożywczymi. Nasz kraj jest w pierwszej dziesiątce państw europejskich pod względem tempa rozwoju handlu artykułami spożywczymi - dodaje Szymon Piduch.

Przypomnijmy, w 2018 roku Biedronka otworzyła 122 sklepy. Netto sieć Biedronki powiększyła się o 77 sklepów i liczyła na koniec 2018 roku 2.900 placówek. 

Jak ocenia Dino, rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi regularnie rośnie, mimo wprowadzonego w marcu 2018 r. zakazu handlu w niedzielę. Handel spożywczy wspierany jest przez dobrą sytuację makroekonomiczną: szybko rosnące PKB (5,1% w 2018 r.), wzrost płac, rekordowo niskie bezrobocie (5,8% na koniec 2018 roku). W samym IV kwartale PKB Polski wynosiło +4,9% r/r wobec +1,2% r/r w strefie euro. Rok 2018 charakteryzował się inflacją cen żywności na poziomie 2,6%.

Prognozy NBP zakładają wzrost PKB w 2019 roku na poziomie +4,0%, w 2020 r. +3,7%, a w 2021 r. na poziomie +3,5%. Zapowiadane przez rząd propozycje fiskalne, w tym rozszerzenie programu 500+ mogą być dodatkowym bodźcem wspierającym sektor handlu artkułami spożywczymi.

Sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi notuje około  4-proc. wzrosty rocznie. Dino Polska rośnie szybciej niż rynek i nadal widzimy duże możliwości rozwoju sieci naszych marketów – podsumowuje Szymon Piduch.