Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Pięć cyfrowych trendów, które będą miały wpływ na handel w 2019 roku



dlahandlu.pl - 24 kwietnia 2019 10:59


Po raz pierwszy ponad połowa światowej populacji będzie mieć dostęp do internetu w tym roku. Euromonitor przedstawia pięć najważniejszych trendów cyfrowych, które zdefiniują handel w 2019 r. i będą miały wpływ na marki.

1. Konsumenci szukają cyfrowej równowagi

69 proc. konsumentów codziennie przegląda interet w telefonie. To najpopularniejsza aktywność na tym urządzeniu. 53 proc. badanych przyznaje, że czułaby niepokój po "ocięciu" od internetu. 
Z drugiej strony mamy obawy użytkowników, dotyczące prywatności, co wpływa na przewartościowanie cyfrowych relacji. Euromonitor widzi wyraźny kontrtrend - chęć ograniczenia dostępu do wirtualnego świata. Widzą go także duzi gracze. I tak Apple wprowadza narzędzia do ograniczania czasu spędzanego przed ekranem iPhone'a. Dash Time podsumowuje codzienne i cotygodniowe aktywności użytkownika, pokazując mu m.in., jak często korzysta z mediów społecznościowych, czy poszczególnych aplikacji. Powstają także specjalne SPA, zakazujące używania smartfonów. 

2. Punkty sprzedaży stają się autonomiczne

Na początku 2017 r. JD.com przedstawił plan otwarcia setki bezobsługowych sklepów convenience.
Kolejnym rozwiązaniem ma być D-Mart Smart Store. Opracowując dwa podejścia, JD.com
potwierdza, że bezobsługowe sklepy ​​będą miały różne formaty, odpowiadały na różne potrzeby i stanowiły przeciwwagę dla sklepów Amazona i Alibaby.

Firma Café X proponuje w pełni zautomatyzowany proces zamawiania kawy. Klienci składają zamówienie przez tablet na miejscu, a robot przygotowuje i serwuje kawę. Wszystko po to, aby oszczędzić nasz czas.

Bezobsługowy hotel uruchomił w ubiegłym roku Alibaba. Dzięki takim technologiom, jak internet rzeczy czy rozpoznawanie twarzy, podróżni przebywający w Flyzoo nie muszą mieć kontaktu z obsługą.

Eksperci przewidują silny rozwój tego trendu, który będzie wkraczać do kolejnych branż. 

3. Marki szukają swojego głosu

Będzie rosła rola asystentów głosowych, którzy stworzą nowe możliwości sprzedażowe. Potwierdza to rosnąca popularność takich narzędzi, jak Alexa (Amazon) czy asystent Google.

Firmy Ford i Starbucks rozpoczęły w 2017 roku współpracę, która umożliwia konsumentom składanie zamówień z samochodów z technologią SYNC3, za pomocą Alexy. Zamówienia złożone w ten sposób są obsługiwane tak samo jak te złożone poprzez aplikację mobilną Starbucksa. Kawa będzie czekać na konsumenta w najbliższym punkcie sieci kawiarni. 

4. Jeszcze mocniejsze doświadczenie klienta

Ulepszenie podróży konsumenta to główny cel liderów biznesu. Ewolucja ścieżki zakupowej idzie w kierunku jeszcze większego nacisku na doświadczenie samego procesu zakupów. Pomogą tu technologie: sztuczna inteligencja powinna prowadzić do bardziej spersonalizowanego
zaangażowania klientów. Konsumenci jutra nie będą już akceptować "podejścia Frankensteina",
gdzie różne zespoły wykorzystują różne technologie w różnych celach. Doświadczenie ma być ujednolicone, a podróż płynna.

5. Super aplikacje działają globalnie

Super aplikacje oferują płynne, zintegrowane, kontekstualne i efektywne doświadczenie konsumentów. Aplikacje typu „wszystko w jednym” po raz pierwszy pojawiły się w Azji. Ich komunikacyjna funkcja została rozszerzona i dziś za ich pomocą możemy się nie tylko komunikować, ale i zrobić zakupy, zamówić jedzenie czy transport. Tak działają m.in. Line Man czy Go-Jek.