Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

W walce o świat bez plastiku sieci wyprzedzają prawo



dlahandlu.pl, PB - 24 kwietnia 2019 14:36


Sieci handlowe podejmują szereg działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, na przykład wyznaczając sobie ambitne cele, które mówią o wyeliminowaniu opakowań z tworzyw sztucznych, recyklingu odpadów pochodzących ze sklepów czy rezygnacji z plastikowych produktów. Nic dziwnego – takie inicjatywy znacznie poprawiają wizerunek sieci.

Już niedługo w Unii Europejskiej zużycie plastiku ma zostać znacznie ograniczone. System używania i recyklingu opakowań z tworzyw sztucznych regulują przepisy Dyrektywy plastikowej, czy Pakietu odpadowego. Co ciekawe, sieci handlowe wprowadzają już, z wyprzedzeniem, proponowane regulacje.

- W kontekście dużego zainteresowania mediów i konsumentów tematem plastiku, na pewno wszystkie proaktywne działania dotyczące ograniczenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych mogą służyć budowaniu przewagi konkurencyjnej i lojalności konsumentów – ocenia Paulina Kaczmarek, menedżer w Zespole Sustainability w firmie Deloitte.

Carrefour: własne pudełka

I tak, Carrefour umożliwia w swoich sklepach zakupy warzyw i owoców do własnych woreczków przyniesionych przez klientów. Z kolei w hipermarkecie w Galerii Fordon w Bydgoszczy, Carrefour wprowadził możliwość kupowania do własnych opakowań (np. słoików czy pudełek) także innych produktów na wagę, takich jak: wędliny, sery, kapusta, czy ogórki kiszone.

Grupa Carrefour w 2018 roku podjęła zobowiązanie w ramach polityki opakowaniowej, planując wprowadzenie 100% opakowań marki własnej nadających się do recyklingu lub kompostowania do 2025 roku. Ponadto, do 2022 roku o 5% ma zostać z redukowana masa opakowań marki własnej (w porównaniu do roku 2017). W sklepach Carrefour Polska są już dostępne pierwsze produkty ze zmniejszoną masą opakowań – płatki Crumbies. Udało się w nich wykorzystać ¾ tony mniej plastiku w ciągu pierwszych 6 miesięcy od ich pojawienia się na półkach.

Carrefour Polska podjął już działania, aby do końca 2019 roku w sklepach w obiegu były tylko torby kasowe pochodzące wyłącznie z recyklingu. Ten pierwszy krok pozwoli zmniejszyć ilość plastiku wprowadzonego do obiegu o blisko 800 ton w skali roku. Ponadto sieć zachęca do zakupu kawy do własnego kubka wielokrotnego użytku we wszystkich bistro „Smacznie”, działających przy hipermarketach Carrefour. W punktach „Smacznie” trwa wymiana słomek, kubków oraz torebek na pieczywo, na wersje w pełni biodegradowalne.

- Znaczące w tej mierze jest również podejście naszych klientów, którzy są coraz bardziej świadomi swoich decyzji zakupowych. Od wielu lat Carrefour realizuje różne inicjatywy edukacyjne i promocyjne, które zachęcają klientów do ograniczenia marnowania jedzenia czy bycia bardziej przyjaznymi dla środowiska – informuje biuro prasowe.

Auchan: edukacja

Podobny projekt jak Carrefour, od dwóch lat prowadzi Auchan. W hipermarkecie w Wola Park klient może przyjść z własnym pojemnikiem, słoikiem itp. Obecnie Auchan rozwija ten projekt w pozostałych hipermarketach.

Sieć podejmuje też działania mające na celu edukację konsumentów. – Np. w 2018 roku prowadziliśmy kampanię "Razem odpowiedzialni", która miała na celu uświadamiać polskich konsumentów w kwestii odpowiedzialnych postaw środowiskowych, w tym użycia siatek wielokrotnego użytku – dodaje Dorota Patejko, Dyrektor ds. Komunikacji i CSR Auchan w Polsce. - We wszystkich hipermarketach prowadzimy specjalny dział "Bazarek Luz", w którym klient może nabyć produkty na wagę - dodaje.

Wychodząc naprzeciw zaleceniom unijnym, już w tym roku detalista wprowadzi ekologiczne, biodegradowalne zamienniki produktów jednorazowych: jednorazowe słomki i talerzyki, które można wrzucić do brązowego kosza na odpady BIO. Auchan Retail Polska deklaruje wycofanie single-use plastic w roku 2020.

Lidl: opakowania z kukurydzy

Redukcję zużycia plastiku, np. w zakresie jednorazowych naczyń rozpoczął już Lidl. - Chociaż Ustawodawca pozwala na sprzedaż tego typu produktów do 2021 r., sieć Lidl Polska już teraz, w sezonie letnim 2019, zrezygnowała z ich dostępności na rzecz biodegradowalnych artykułów, tym samym będąc gotowym na tę zmianę już 2 lata wcześniej. Dzięki temu już w bieżącym sezonie Lidl wyeliminuje ok. 140 ton plastiku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, menedżer ds. komunikacji Lidl Polska. Od maja w ofercie sieci Lidl pojawią się biodegradowalne tacki papierowe czy kubki jednorazowe, biodegradowalne słomki do napojów, sztućce biodegradowalne z polilaktydu z dodatkiem otrębów lub naturalne, wykonane bez obróbki chemicznej z surowców odnawialnych sztućce drewniane. W celu ograniczenia zużycia plastiku sieć rozpoczęła również sprzedaż BIO warzyw i owoców w opakowaniach biodegradowalnych i kompostowalnych przemysłowo. Na Ryneczku Lidla klienci mogą znaleźć BIO ziemniaki i BIO cebule, których opakowanie zostało wyprodukowane przy użyciu kukurydzy i drewna. 

W 2018 roku detalista z Niemiec przyjął zobowiązanie o redukcji opakowań plastikowych marek Lidla o 20% do 2025 roku. Również do 2025 roku 100% plastiku użytego do produkcji opakowań marek własnych, będzie możliwe do poddania recyklingowi.

Tesco: obieg zamknięty

Tesco chce z kolei wprowadzić ideę „obiegu zamkniętego” i zarządzania opakowaniami, tak aby całość materiałów używanych ich do produkcji była możliwa do ponownego przetworzenia. Już teraz opakowania chłodzonych soków oraz smoothie Tesco są wykonane w 30% i 50% z materiału r-PET – ponownie przetworzonego plastiku. - Zmiana ta, choć na pierwszy rzut oka nie jest zauważalna dla klienta, (ponieważ ani wygląd, ani cena produktu nie uległa zmianie) niesie za sobą duże korzyści dla środowiska. Dzięki niej rocznie zaoszczędzimy ponad 9 ton plastiku w skali kraju. Naszą ambicją jest, aby wszystkie produkty marki własnej mogły być ponownie przetworzone – informuje biuro prasowe Tesco Polska.

Spółka zobowiązała się, że do 2020 roku usunie ze składów opakowań produktów marki własnej materiały nienadające się do ponownego przetworzenia, a do 2025 roku wszystkie produkty marki własnej będą w 100% możliwe do ponownego recyklingu. - Już teraz opakowania chłodzonych soków oraz smoothie Tesco są wykonane w 30% i 50% z materiału r-PET – ponownie przetworzonego plastiku. Zmiana ta, choć na pierwszy rzut oka nie jest zauważalna dla klienta, (ponieważ ani wygląd, ani cena produktu nie uległa zmianie) niesie za sobą duże korzyści dla środowiska. Dzięki niej rocznie zaoszczędzimy ponad 9 ton plastiku w skali kraju – informuje biuro prasowe Tesco.

Biedronka: ekotorby

W kwietniu do sprzedaży w sklepach sieci Biedronka trafiły nowe patyczki higieniczne wykonane z bawełny i papieru, marek własnych Dada i Carea, które pozwolą sieci wyeliminować ze środowiska nawet 334 tony plastiku rocznie. Z kosmetyków i środków czystości Biedronka wyeliminowała plastikowe mikrogranulki, a w tabletkach do zmywarek Kraft – zastosowano rozpuszczalną folię.

Ponadto, sieć Biedronka wprowadza do swoich sklepów torbę typu T-shirt, która wykonana została w 80 procentach z materiałów pochodzących z odzysku, w 100 procentach podlega recyklingowi. Obecnie część toreb posiada certyfikację Blue Angel: to najstarszy certyfikat ekologiczny na świecie, który gwarantuje, że oznaczony nim produkt jest przyjazny środowisku. Docelowo w ciągu najbliższych miesięcy wszystkie torby będą posiadały wspomniany certyfikat.

Mikrogranulki plastikowe (mikroskopijne cząsteczki tworzyw sztucznych) stosowane są do produkcji peelingów, żeli do mycia ciała i twarzy, past do zębów oraz artykułów do czyszczenia i polerowania, w produktach marek własnych Biedronki zostały zastąpione drobinkami naturalnymi. Dzięki zmianom receptury wybranych produktów, udało się wyeliminować 1,5 tony plastiku.

Kaufland: centrala bez butelek

Sieć Kaufland zrezygnowała z butelkowej wody mineralnej w swojej centrali, przechodząc na korzystanie z dystrybutorów filtrujących wodę, dzięki czemu będzie zużywać rocznie około 90 tysięcy plastikowych butelek mniej.

Należąca do Grupy Shwarz niemiecki detalista zadeklarował, że do 2025 roku zredukuje zużycie tworzywa sztucznego przynajmniej o 20 proc. Do tego czasu planuje się, że wszystkie opakowania marek własnych będzie można poddać recyklingowi.