Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Czy budynki z XIX i XX to sklepy przyszłości?



dlahandlu.pl - 30 kwietnia 2019 11:00


Koszyki, Hala Gwardii, Manufaktura czy gdańska Hala Targowa – wszystkie ceglane, zrewitalizowane i atrakcyjne – zarówno z punktu widzenia konsumenta, jak turysty. Czy, paradoksalnie, obiekty z historią będą odgrywać istotną rolę w przyszłości zakupów?

Po 2000 roku wyremontowano lub oddano do użytku miejsca takie jak gdańska hala targowa (modernizacja w 2005 roku), łódzka Manufaktura (otwarcie w 2016) i warszawskie obiekty: Hale Mirowskie (zachodnia wyremontowana w 2011 i wschodnia zmodernizowana w 2017) i Koszyki (działające na nowo od 2016 roku). Wszystkie te obiekty wywołują podobne architektoniczne skojarzenia i świadomie nawiązują do swojej historii. Choć w różnym natężeniu, każdy z nich jest nie tylko sklepem, ale także miejscem turystycznym, kulturalnym i rozrywkowym. Trend polegający na rewitalizacji lub przekształceniu w placówki handlowo-lifestyle’owe obiektów sprzed ponad stu lat widoczny jest także u naszych zachodnich sąsiadów.

"W jednym z tego typu wdrożeń postindustrialnym sklepie REWE w Hamburgu – wykorzystano system zarządzania oświetleniem LiveLink Grupy Trilux, pozwalający zmieniać charakter światła w sytuacjach, gdy placówka handlowa staje się sceną wydarzeń kulturalnych. Charakterystyczne dla podobnych obiektów: bogata oferta dodatkowych aktywności dla klientów oraz rozbudowana strefa gastronomiczna przyciągają do nich młodzież i sprawiają, że o lokalizacjach po prostu się mówi. Elementy pomysłu, jak choćby przekształcanie galerii i sklepów w centra lifestyle’owe z koncertami, zajęciami podobnymi do tych z domów kultury itp., stają się dziś coraz bardziej powszechne" - mówi Filip Gabryelczyk, Menadżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska.

Sasa Surdanovic, właściciel otwartego w 2018 marketu REWE w dawnej fabryce Zeise w Hamburgu mówi: - Poprzez architekturę, design sklepu i jego oświetlenie nawiązujemy do przeszłości i czynimy z REWE chętnie odwiedzane w czasie wolnym miejsce o dużej sile oddziaływania. Asortyment i żywność świeża powinny być dla klientów tak samo atrakcyjne co tzw. strefa lounge. Dlatego też pomyślane jako kontrapunkt do ciemnego wystroju oświetlenie tworzy przykuwające uwagę akcenty i przyciąga konsumentów do powierzchni handlowych. Sprzedajemy artykuły spożywcze, ale prezentujemy je w zaskakujących aranżacjach. Bardzo lubię otwartość całej tej przestrzeni i sposób, w jaki łączymy historię fabryki Zeise z nowoczesnymi zakupami. Stalowe dźwigary, przeszklona podłoga i wyeksponowana w samym środku sklepu okrętowa śruba napędowa – dzięki nim wpletliśmy historię we współczesne życie tej dzielnicy - podsumowuje.